torsdag 24 december 2009

God Jul

Julaftonen började inte fullt så bra kanske. Jag spydde och mådde jätteilla. Troligtvis var det något jag ätit för efter några Novalucol tabletter gick det över. Men med tanke på att L kräktes igår så var det lite fram och tillbaka om vi skulle ställa in eller inte. Så gick det ju över så vi körde som vanligt. Eller inte! M skulle fixa julbordet själv men vi fick rycka in som medhjälpare. Det var samma mat på julbordet som det brukar vara. Enda "nya" var att julkorven var hemstoppad och julknäcket bytt mot Falu rågrut. Kaninbröd kallade vi det när jag var liten.
Vi körde med efterrättsbord i år med. Bilden är jättemörk men det är ostkaka, grädde, sylt, citronfromage, marängsviss, chokladpudding och ris a la malta. L hade feber i år igen. 39,8 innan lunchen och första Alvedonen. Så det enda hon har ätit är 1 köttbulle till lunch och 4 köttbullar till kvällsmat. Hon har sovit/vilat med jämna mellanrum. Precis efter Alvedonet piggar hon på sig och leker med klapparna och var med under julklappsutdelningen. När Tomten hade gått somnade hon i mitt knä. Precis innan maten kom L:s ena julklapp. L döpte honom till Våffel. Våran gamla hamster hette Våfflan. Helsöt och pigg som bara den. 8 veckor gammal. Han klättrar på gallret och springer både på insidan och utsidan av sina hjul. Till Kalle Anka blev det godisbord. Pepparkakstryffeln gjorde succé Jag hittade ett nytt recept så jag använde inte det som jag skrev förra julen. Vill någon ha receptet skriv en kommentar. Tomten kom i år igen, fast jag glömde att ställa ut gröt på trappen igår kväll. Jag kom på det imorse och ställde ut den då. Många klappar hade han med sig. Jag fick en gotte korg av mamma och pappa. Fylld med ost och kex, kakor och annat gott som jag är för snål/fattig att köpa själv. L hade sytt en duk helt själv på lekis. Snyft! Finaste julklappen helt klart. Jag fick 3 böcker som jag önskat mig. Växla ner, What mothers do och 100 sätt att leva ekologiskt. TVÅ spikmattor, bakformar, väckarklocka, köksradio, sil, massor med strumpor med mer med mera. Jag älskar att få klappar och presenter men jag älskar lika mycket att hitta på bra gåvor själv så jag var lika nyfiken på andras reaktioner som på mina egna paket. Från oss alla till er alla en riktigt God Jul.

1 kommentar:

Sara sa...

God jul =)
Jag skulle jätte gärna vilja ha det nya receptet på Pepparkakstryffeln =)
Mvh Sara

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...