söndag 13 december 2009

Italienskt julbord

Pappa är revisor. En av hans kunder har en italiensk delikatessaffär och restaurang inne i stora staden. Han skulle ha italienskt julbord/lunch för speciellt inbjudna gäster. Pappa tackade ja och bjöd med oss. Maken är på sin herrklubb så han missade verkligen något. L, M och S var dom enda barnen där. Det märks att det är helt andra vanor i Italien angående mat och ätande än i Sverige. När vi kom dit fick man en apfertit och snittar. Efter en lång stund fick vi äntligen hämta maten. Då var klockan vid 14.30 tiden och vi hade inte ätit sen frukosten så vi var rejält hungriga. Julbordet bestod av gravad lax och ugnsstekt lax men det var det enda som liknade det svenska julbordet. Det var massor med olika sorters salami och parmaskinka.
Flera olika sorters ostar. Ungstekta grönsaker i olika sorter. Skaldjur. När dom såg att barnen var med gick dom och gjorde minipizzor till dom.
L som inte gillade julbordet åt 5 stycken minipizzor. Till efterrätt blev det kaffe och italiensk julkaka.
Jag älskar dom italienska kakorna. Jag har ätit dom hos mamma och pappa flera gånger. Sen har jag fått i julklapp något år också. Jag önskade mig en av mamma/tomten i år igen så jag hoppas min önskning slår in.
Herman är bakad och matad och klar. Den blev jättegod så jag ångrar inte att jag sparade en del av honom. Det blir en bra julkaka på julafton. Men då får jag skippa nötterna. Morfar dör om han äter nötter. Jag har vunnit dvd:n Bilar till L på Tradera. Vi har en hembränd version som bara går när den vill och hackar när den vill.
L gillar filmen Bilar och hon gillar att leka med bilar. Så jag ska ge mig in i striden och vinna 14 stycken Cars också. Igår hade jag ett paket på gång. Alla paket med nya bilar har gått för över 200 kronor + porto. Igår var det en använt paket, 3 av bilarna var sönder (men gick att laga) så jag tänkte att det går nog inte för så mycket som dom nya. Trodde jag! När jag tittade sista gången var dom uppe i 206 kronor. Det finns flera paket som går ut om ett par dagar som bara är upp i mellan 1 - 45 kronor så jag hoppas att det inte blir så dyrt. Filmen och bilarna blir två paket. Jag skippar Barbiepaketet. Jag fyndade över 10 Barbisar med kläder och tillbehör på Tradera i höstas. Det var tänkt att bli en julklapp till L men jag ger det när hon fyller 7 istället eftersom hon inte är så intresserad av Barbie än. Sista paketet (förutom bilbilarna och pappas brända mandlar) är betald och ska leveras den 23 december.Visst är han söt??????

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...