torsdag 14 januari 2010

Extrajobb och sjuk?

Förut fick jag jobba en del turer extra på det privata boendet inne i stora staden. Men efter att dom böt chefer så har det blivit tyst, väldigt tyst, inte minsta knyst. Jag trodde att det var för att den ena chefen som slutade skulle börja jobba som sjuksköterska och då täcka upp dom otillsatta kvällarna dom hade. Men en dag i höstas ringde en sjuksköterska och frågade om jag kunde jobba extra samma kväll. Vilket jag gjorde. Jag fick då reda på att alla turer som var otillsatta fortfarande var det. Jag mailade då och ringde den ena chefen, men inget hände. Jag mailade då den andra chefen, men inget hände då heller. Men så häromdagen (elräkning på 3500 kronor gör att jag skulle behöva jobba extra) mailade jag chefen igen. Hon hörde av sig samma dag "Hej! Jag har inte träffat dig men enligt hörsägen blev du sjuk flera ggr när du skulle arbeta och det skapade mycket problem. Vill du så kan du få arbeta en A-tur nu på lördag den 16 januari skulle du kunna det så hör av dig i så fall i dag till mig". Jag vet att jag ställde in några turer men jag var ju faktiskt sjuk med bland annat kräksjuka och annat. Så jag mailade tillbaka att det var tråkigt att det hade ställt till problem och att jag inte kunde jobba på lördag. Hon svarade nästan direkt "Hej! Det var ju tråkigt att du blev sjuk det visste inte jag. Du kan ge mig ett förslag på helger du kan arbeta så kan jag återkomma." Konstigt! Nästan som om dom trodde att jag inte var sjuk, nu nästan ursäktade hon sig för att jag verkligen hade varit sjuk. Ja ja, inte spelar det mig någon roll egentligen bara jag får in foten där igen. Kommunen sparar nämligen pengar och får inte ta in vikarier så dom ordinarie får byta med varandra om dom vill vara lediga.
Annie gav en kommentar på mitt inlägg om att jag rullade ved av tidningar. Det finns tydligen en brikettpressare att köpa för 250 kronor. Man blöter tidningarna och pressar dom till tegelstensformar i pressen. Sen eldar man med dom när dom har torkat. Verkar vara jättebra, tack för tipset! Maken jobbade över igår så det finns fortfarande ingen ved i huset. Värmen ligger mellan 17 - 18 grader. Jag vet inte om det är därför som jag fryser så jag skakar eller om jag börjar få S sjukdom. Hon är för övrigt frisk och i skolan idag. L däremot är hemma med mig. Hon kräktes imorse. Vad det var vet jag inte för hon har inte kräkts något mer. Jag har ont i huvudet och kroppen också. Problemet med mig är att jag nästan aldrig får feber. Får jag feber så ligger jag runt 37,5 som många andra har i normaltemp så ingen tror att jag har feber. Men jag blir helt däckad. Ljusen blev bra. Den längst till höger var väldigt svår att få ur formen det är därför den är flammig. Dom blev tillräckligt bra att ha som presenter. Jag har bara rött färgpigment (färgkritor blir inte lika fin och bra färg) och skulle vilja ha fler olika färger. Lite tråkigt med bara röda ljus nu när julen är slut. Apropå jul så hörde kudden som jag ville ge S i alla hjärtans dags present till julsortimentet på Ikea. Dom säljs inte längre och dom skickar inte efter varor från andra varuhus. Så nu måste jag fundera ut en ny present till henne. I somras när maken och jag var på blomvaruhuset ville jag köpa en kiwi planta. Tyvärr hade jag inte pengar så det räckte. Men nu har jag köpt kiwi frön och planterat. 23 kronor för 30 frön.
Jag har även planterat om kaffeplantorna. Jag har två stora koppar som jag har som kruka. Nu vill jag ha två koppar till.
Med posten kom den sista Monsters vs Aliens filmen från Findus. Och några dukar som kalas colour cather. Dom ska tydligen "fånga" upp överflödsfärg från kläder när man tvättar i tvättmaskinen så att det inte färgar av sig. Ibland drabbas jag av gratis iver, bara för att det står gratis så bara måste jag ha det. Det här var en sån grej, jag tror inte att jag kommer att använda dom. Stearinfläcken på köksduken gick bort helt. Jag strök på den med ett kaffefilter mellan duken och strykjärnet. Sen tvättade jag den som vanligt. Petra med bloggen Gratis är gott tipsade om att man får olika preimier från Jane Hellen om man skriver 5 vänner som dom skickar rabattkupong på 20 kronor på deras hårfärgning. Kolla här. Jag valde en fönborste. S har säkert 5 vänner som hon kan skicka till så vi får en stegmätare också. Jag har redan en men det kan vara bra med fler.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...