onsdag 27 januari 2010

Gratis är inte alltid billigast

För ett tag sedan skrev jag om att jag hade mailat Gevalia. Dom har en kampanj där man får ett gratis kaffepaket om man köper 6 paket och skickar in kvittot. Jag hittade inte samlarkuveret i affären och mailade hur jag skulle göra. Det var bara att skicka in det i ett vanligt kuvert.

Jag har nu hittat samlarkuveret i affären och gratis är alltid kul så nu ska här köpas Gevalia. Men så såg jag att Lidl sålde Löfbergs lila kaffe. 5 stycken för 99 kronor, det blir 19,80 paketet. Om jag köper Gevalia kostar det 28,90 paketet x 6 = 173,40 (6 paket var det minsta man var tvungen att köpa för att få ett gratispaket) 173,40/7 = 24,70 (eftersom man får ett paket gratis). Det blir alltså dyrare att få ett gratis kaffepaket än att köpa Löfberg på Lidl. Gratis är inte alltid gratis eller billigast heller för den delen.


Blanketten till ansökan om 8 veckors sophämtning kom idag. Jag ringde även kommunen och bad om att få en komposttunna igen. Men då var vi tvungna att ansöka om det på en annan blankett som hon skulle skicka. Om vi skaffar 8 veckors tömning istället för 4 veckors som vi har idag sparar vi 250 kronor/år. Om vi skaffar komposttunnan så får vi betala 44 kronor mer/ år än vad vi gör idag. Vi sparar alltså ingenting på att skaffa 8 veckors tömning. Fast om vi inte hade gjort det och bara beställt komposttunna igen då hade vi förlorat 294 kronor/år så vi får väl vara nöjda ändå.


Det luktar så gott uppifrån köket just nu. Jag håller på och bakar en sockerkaka.


Tyvärr får jag inte smaka den. Jag ska göra dammsugare imorgon och det ska vara smulor från en sockerkaka i degen. Receptet och resultatet kommer antingen här eller på min receptblogg. Än så länge uppdaterar jag den en gång/dag men det kanske blir mer sällan när recepten börjar att sina. Jag har ju bara skrivit där i 6 dagar än så länge och fler recept än så har jag i gömmorna.


Jag är lite trött idag. M ska få en suverän speciell present när han fyller 18 år i april. För att göra det hela lite mer speciellt ska han få en tårta men det motivet som presenten är. Det fanns nämligen som färdig tårtdekor på Tradera och det gick ut klockan 23.09 igår kväll. någon försökte att sno den på eftermiddagen men jag tänkte sno tillbaka den minuten innan auktionen går ut. Det är bästa sättet att vinna om det är något som "man bara måste ha". Men tro på fan var det någon mer som hade tänkt samma sak och försökte sno den av mig. Men jag vann till slut. M läser inte min blogg men för att vara på säkra sidan så skrivs inget mer förrens efter dagen D. L fyller i mars och hon kan inte läsa eller gå in på min blogg så vad jag vunnit till henne på Tradera avslöjas nu:


En Pokemonpärm och massor med Pokemonkort. 3 olika auktioner men mycket mycket billigare än att köpa den i leksaksaffären. Och en Pikachu mjukis. Pikachu är favoriten och för att vara på säkra sidan att det blev ett Pikachu kort också så har jag bjudit och vunnit ett Pikachukort för 7 kronor mer porto. Inte så billigt kanske. Mjukisen ska troligtvis S ge till L i alla hjärtans dags present.


Det har kommit över 1 dm nysnö och det snöar hela tiden. Jag skulle behöva åka till Ica och handla för vi har inte en enda mjölkdroppe kvar men det lockar inte så värst mycket. Jag ska till en affär bredvid Ica också och köpa makens alla hjärtans dags present. Sen är återvinningen överfull. Maken har två jobb hemma, att dammsuga och att åka till återvinningen. Förra veckan "glömde" han att göra båda två. Dammsugit har jag gjort idag och återvinningen blir väl också jag som får göra. Om jag kommer ut med bilen vill säga. Idioterna som borrar efter bergvärme och släppte ut en massa vatten på gatan igår, det blev inte isgata. Det körde bilar i den uppblötta snön som när det stelnade blev höga isvallar. Har man en liten bil har man inget underrede kvar. Vi har en hög bil men kan fastna ändå i spåren. Men jag måste ge mig ut för L ska hämtas på kyrkis 16.00 så att sitta inne hela dagen kan jag inte göra.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...