onsdag 20 januari 2010

Olika val och jobb

Jag jobbar därav bristen på inlägg. När jag kommer hem vid 22 tiden på kvällen är det bara att plocka undan och plocka fram sen krasch i säng. Upp 7 på morgonen för att lämna L på lekis. Sköta hem slåss med dammsugaren, bestiga tvättberg, djurburar, matlagning dagarna bara försvinner. Jag försöker att titta på mina missade favoritprogram på svt play också. Igår var det Miljöresan, idag Dina frågor. Nu är jag ledig idag, imorgon är det jobb igen. Sen såg jag fram emot 7 dagars ledighet, men det försvann i fjärran - jag tror frivilligt? Jag har tjatat och bråkat nästan med det privata boendet om att jag vill jobba extra där (igen). Igår halv 5 på kvällen (när jag var på jobbet) ringde min mobil. Det var den ena chefen på det privata boendet som undrade om jag ville jobba kväll där lördag och söndag. Jag kunde såklart inte säga nej, inte efter alla mail och telefonsamtal med välj mig välj mig. M och S är förkylda så jag c-vitaminchockar min kropp och hoppas och ber att jag inte ska bli sjuk till helgen. Då kan jag svära på att jag har satt min sista potatis där.
Tänk vad olika man väljer i livet egentligen. Jag väljer (inte helt frivilligt) att bara jobba 43%. Det ger mindre pengar i kassan men mer frihet. Vi saknar nästan ingenting. Det är barnen som kan vilja ha någonting "för alla andra" har det. Om vi saknar något försöker vi att köpa det begagnat. Mest för plånbokens skull men mer och mer även för miljöns skull. Jag har ingen lust att sabba miljön bara för min lathets eller dumhets skull. På Miljöresan handlade det om mobiler. Gorillorna i Kongo börjar att bli utrotade till stor del för att det produceras för mycket mobiltelefoner. Det beror på att mobilerna innehåller Tantan, som utvinns ur Coltan som finns i Kongo. Jakten på Coltan leder till krig och konflikter. Gorillorna drabbas. Dom jagas även för köttet. Coltanet gör så att människorna flyttar till skogarna. Dom är inte vana vid odlingar så för att få mat dödar dom gorillorna. Kanske något att tänka på när man tröttnat på sin gamla mobil och byter ut den mot en nyare modell, fast den fungerade. För att inte tala om avfallet som blir. En massa gifter som rinner ut i vattnet och ut i luften. Nu tappade jag tråden.

Igår skulle L ha med sig skidor eller pulka till skolan. L valde skidor. Alla tjejerna i L:s klass utom en hade med sig skidor till skolan. L:s skidor är köpta för 50 kronor på en bytardag för ett par år sedan. Dom andras skidor var nyköpta, några till och med enbart köpta för dagens aktivitet. Vissa väljer att jobba lite som jag och köpa mindre grejer. Vissa väljer att jobba mer och köpa nya grejer. När jag hämtade L på fritids skulle vi åka och hämta maken som skulle ta hand om L medans jag jobbade. Jag var därför lite småstressad. När jag kom till fritids var dom ute i skogen bredvid skolan och grillade korv. Jag blev då lite mer stressad. Väl framme vid grillplatsen hittade jag L ifärd med att grilla, men hennes skidor var borta. Hon hade lånat ut dom till en tjej i 1:an. Efter en lång stund kom hon med L:s skidor. Det var väldigt svårt att förklara saken för L. Hon var jättesnäll och lånade ut skidorna, men det blev fel just idag. Men hur skulle L kunna veta det? Jag kom försent till jobbet 20 minuter. Men vad gör det egentligen? I måndags var L på teater i skolan. Adjö herr Muffin. En barnbok som har blivit teater. Jag har lånat den på biblioteket, den var jättebra, men väldigt sorglig. Den handlar om ett gammalt marsvin som dör. Jag grät nästan hela boken igenom. L:s skolsyster ringde precis. L såg inte så bra när hon var på synundersökning hos henne innan jul. Så hon följde upp det idag. Men L såg fortfarande inte så bra. På 4 års kontrollen var det samma sak. Vi fick då en remiss till ögon men dom hittade inget fel. Nu ville skolsköterskan skicka remiss till ögon igen. Eftermiddagen idag ska ägnas åt talpedagogen. Maken, jag och L ska på möte med talpedagogen på sjukhuset, talpedagogen på skolan och L:s fröken. Jag fick föresten inga tulpaner av maken. Men jag köpte en bukett själv.

2 kommentarer:

Esbe sa...

Fullt upp!

Fint att låna ut sina skidor sådär - väluppfostrat barn! :)
(Även om du blev lite sen till jobbet - hoppas att de var förstående!)

Har skrivit ett inlägg om mobiler, jag också. Tänkte att jag kunde länka till detta inlägg i det inlägget, säg till om du inte vill bli länkad, så tar jag bort den!

Marika på Odlingspyssel sa...

Åh, Adjö Herr Muffin är superfin.
Mina skidor är förresten tillverkade på 60-talet, pjäxorna från 80-talet och de funkar superbra när jag vill åka lite :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...