fredag 1 januari 2010

Överraskad och nyårslöften

Gårdagskvällen var mycket trevlig. L och kusinen lekte hela kvällen. Vi spelade wii. Menyn fick jag ta över planeringen på. Handlingen och matlagningen skötte maken och S nästan helt själva.

Förrätt avocadohalvor med creme fraiche och löjrom. Gurkpeng istället för rom till kusinen och L. Varmrätten var Stinas kyckling (jag älskar Stina, bara att tjofa in i ugnen - klart) med ris och 3 sorters såser. Grönmögelsås (min favorit), currysås och sötsursås. . Till kaffet senare under kvällen blev det ostbricka och resterna av julgodiset och exotiska frukter.Nyårslöften då: Dom som jag hade förra året var:
#Gå ner 15 kilo i vikt. Jag skulle fortfarande behöva gå ner 15 kilo.

#Vara hemmamamma hela detta året med. Vi har tyvärr inte råd att låta mig vara hemma längre. Suck! Jag har gått igenom våra fasta utgifter. När allting är betalt har vi 970 kronor kvar att leva på om jag slutar att jobba, i och för sig är maten räknad som 3000 fast utgift då. Känns som om jag får vara glad så länge som jag bara måste jobba 43%.

#Försöka spara pengar dels för att kunna spara dom på banken (eller i madrassen) dels för att kunna fortsätta renovera huset. Tillägg i år komma ifatt på servicekontot. Vi har legat på minus 7000 - 9000 kronor hela året. Hur ska vi uppnå det då? Börja skriva kassabok mer, vi brukar börja skriva men sen "glömmer" vi efter ett tag. Vi ska även ha en budget på det vi ska skriva i kassaboken dvs rörliga utgifter. Vi vet precis hur mycket dom fasta utgifterna går på det är som jag skrivit förut dom rörliga som är vårat stora hål. .

#Jag ska sluta köpa palmolja. Vi äter nästan aldrig chips längre men när vi gör det köper vi alltid med solrosolja i. Jag är fortfarande jättedålig på att läsa innehållsförteckningar.
#Jag ska leka mer med L. Gör jag ibland.
#Jag ska sluta oroa mig för allting hela tiden. Jag oroar mig fortfarande för allt hela tiden.
Årets löften då:

*Gå ner 15 kilo i vikt.

*Skaffa solvärme. På något konstigt vis ska det gå.

*Komma ifatt på servicekontot.

*Bli mer positiv.

* Det sista säger jag inte för det är hemligt.
Dagen är full av tvätt och bak. Efter makens, M och S tripp till Stöten blev det massor med tvätt som dom lämnade till mig. Sen ska servetterna från igår tvättas, eller var det någon som trodde att vi hade pappersservetter? Jag gjorde en surdeg som det ska bakas på idag. Jag använde rågmjöl till själva surdegen men har tagit vanligt vetemjöl i baket idag. Det är ett experiment eftersom maken vägrar att äta surdeg och jag älskar det. Bilder och resultat kommer imorgon. Till sist en varning. Innan gästerna kom fick jag för mig att jag skulle raka mig. Jag har inte gjort det sedan i somras så hårväxten var rätt mycket. Efter första armhålet la batteriet i rakapparaten av. Benen rakar jag alltid med hyvel men inte armhålorna. Bara en armhålan rakad ville jag inte ha så jag lånade makens rakapparat......................Det skulle jag aldrig ha gjort! Hela armhålan är full av sår som svider som eld.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag sitter här och tycker synd om kusinen som har allt...stackars barn
Gott nytt år!
AnnH

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...