söndag 3 januari 2010

Pingviner, trött och hemlagat

Först svar på en kommentar. Jag har sytt alla mina nallar i fleecetyg som jag hade över. Jag värmer dom i mikron. Att vissa tyger inte kan värmas i mikron har jag aldrig hört.
Till kvällsmat igår blev det hamburgare. Hemgjord hamburgare. Mycket godare än MacDonalds. Vi friterar pommesen. Först lägger jag dom i sockervatten, sen efter avrinning ner i fritösen. Dom smakar godare än hamburgerrestaurangens.

L eller maken och jag sov knappt något inatt heller. Det höll på hela dagen och kvällen igår. Alvedon hjälpte ingenting. Jag började fundera mer och mer på om det kunde vara öroninflammation i alla fall och pumpade in en massa nässpray i näsan, men det hjälpte inte heller. När L hade öroninflammation sist skrek hon hjärtskärande hela tiden, jag ville absolut inte uppleva det igen så jag köpte Aconit örondroppar av Weleda.Det finns en affär inne i stora staden som säljer Weleda så jag travade iväg dit. Dom hade inga örondroppar men beställde hem ett par till mig. När jag inte hörde något på ett par månader beställde jag en flaska till direkt av Weleda. Då ringde affären och sa att dom hade kommit så det slutade med att jag hade två flaskor. Jag tog fram den ena flaskan igår och droppade in i L:s öra. Det verkade på en gång och L somnade på soffan. Vi tror i alla fall inte att det är öroninflammation men har fortsatt att droppa på natten och en gång idag. Alla 4 kindtänderna är på gång mer eller mindre och det är det som gör ont. Natten var gnällig fram till 5 ungefär när jag kom på att sist när L hade så ont av öroninflammationen delade jag en Voltaren och gav henne. Det hjälpte då och det hjälpte nu. Vi sov fram till halv 11. Dagen har också varit gnällig, då L varit vaken. Vid 13.00 fick hon den andra halvan av Voltarenen och efter det har hon inte klagat över värk mer. Peppar, peppar. Om det är Voltarenen som fortfarande verkar eller om det är kindtänderna som lugnat ner sig vet jag inte. Hon har i alla fall ätit lite mat. En del av eftermiddagen tillbringades i soffan tittandes på Pingvinresan. L och S höll mig sällskap hela tiden. Fast S sa att hon skulle gå när vi fikat klart så fastnade hon. Filmen var verkligen jättebra och jag grät nästan flera gånger. Kejsarpingvinen gör varje år en lång vandring till häckningsplatsen där de väljer partner och sedan turas om att se efter ägg och unge och att vandra tillbaka för att bunkra upp med mat. En farofylld resa som inte alla pingviner och ungar överlever. Det var det som var så sorgligt.

Till kvällsmat ikväll blir det risgrynsgröt och läfsor. Degen jäser och gröten kokar just nu. Sen känner jag vemod. M är hos en kompis i den lilla staden bredvid den stora staden. Han ska sova över till på tisdag. Idag ska dom lana (stavas det så?) hela natten. Imorgon ska dom sova, sen imorgon natt kommer det två till och då ska dom se på film hela natten. Min semester slutar imorgon och jag kör ut hårt med tre kvällar på raken. Suck!!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack,nu vågar jag också prova med fleece och andra tyger!
Hoppas L blir bra snart
AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...