lördag 16 januari 2010

Vitlöksodlingen pajjad

Dumma jag lät ballkonglådan med vitlöken som jag planterade igår stå kvar på köksgolvet. I köket skuttar Skutt fri hela dagarna. Hon hade grävit upp och ätit upp nästan alla vitlöksklyftor. Sabla kanin! Kan kaniner äta vitlök? Dagen har mest ägnats åt kökstjänst.Lunchen bestod av ängasoppa, frukostvåfflor med min hemgjorda apelsinmarmelad och dricka till det var apelsinsaft. Tyvärr tycker hela familjen att apelsinsaften är supergod så första flaskan är redan slut. Men jag räknade på det. Jag trodde att det blev mycket dyrare att köpa apelsiner och koka saft och marmelad än att köpa det färdigt. Men det blir mycket billigare, tror jag i alla fall. Apelsinerna kostade 60 kronor, då använde jag inte alla apelsinerna utan vi åt några som dom var. Så om jag räknar att apelsiner + socker + citronsyran kostade 60 kronor. Det blev 2 flaskor saft och 3 stora burkar marmelad. En bruk apelsinmarmelad från Bob kostar 22,50. Det blir 67,50 för 3 burkar marmelad. Apelsinsaft kostar 13,90 flaskan. Det blir ungefär 28 kronor för 2 flaskor saft. Nu var min hemgjorda saft 100 gånger godare än köpesaft. 28 + 67,50 = 95,50. Jag sparade alltså 35 kronor + fick mycket godare saft. Nästa gång ska jag bara göra saften. För tillfället har jag 18 burkar marmelad i skafferiet. Bröd har jag också bakat. Eller jag och jag - bakmaskinen. Min gick sönder så jag fick ärva mammas bakmaskin. Jag har jätteont i höger överarm, maken säger att jag har ett stort blåmärke. Vad jag gjort vet jag inte, men jag kan knappt äta eller kamma håret. Så baka vanligt bröd kommer inte på fråga just nu.Surdegs brödet som jag bakade sist ville inte jäsa. Maken var väldigt snabb med att frysa det (han gillar inte surdeg). Heter det surdeg eller surbröd när det är färdigbakat? Det är ju ingen deg längre då? Jag tinade det och skulle äta det till frukost imorse, men det var stenhårt. Ströbrödsförrådet börjar att ta slut så jag torkade surdegsbrödet tillsammans med lite brödkanter som jag sparat i frysen och gjorde ströbröd av det. När S fyllde gjorde M och S en smörgåstårta. Vi gjorde på vanligt vitt bröd. M skar bort kanterna, dom fick också bli ströbröd.
Till kvällsmys blir det negerbollar. Jag blev akut sugen när jag läste en av mina nya favoritbloggar, Duracellmamman.

Varannan fredag (nästan) äter vi Taco, men vi låg en dag efter. L och S har varit på bio. Jag fick två biobiljetter när jag skrev på Reseforumet. Snackset blev också gratis. Jag svarar på frågor i filmpanelen och är uppe i 117 kronor som man kan köpa biobiljetter eller biosnacks för. S har gått med i bioklubben så vi får poäng på alla biljetter och snacks. Resan dit gick med bussen. L älskar att åka buss. S fick låna makens busskort. Dom såg Alvin och gänget 2. S tyckte att den var jättebra och skrattade gott flera gånger. L tyckte den var rolig halva filmen sen tjatade hon bara om att få åka hem. Före filmen gick dom på stan. L fick en ny mössa, 20 kronor på rea.

Vi hittade inget som vi ville se på burken så vi ska titta på Natt på museet 2. En av filmerna som jag tog ta 5 betala för 1. S kom hem från skolan igår och sa att sångfröken hade sagt att dom som inte hade Spotify skulle skaffa det. S och en till var dom enda som inte hade. Betala för det har jag ingen lust (läs råd) med. Så jag sökte på datorn. Först sökte jag på spotify + invite. Men inget. Då sökte jag på spotify + invite + free och napp!!! Vi har nu spotify gratis på alla datorer, även makens jobbadator. Vill fler skaffa kolla här. Jag har redan gjort en spellista som jag lyssnar på varje gång jag sitter vid datorn.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...