fredag 15 januari 2010

Zombiefiskar och nagellack

Dagen började inte fullt så bra kanske. S var skitförbannad. Hon skulle ta bort nagellacket hon hade på fingrarna. Efter ena handen tog nagellacksborttagningen slut. Inte fullt så snyggt kanske att bara vara målad på en hand! Hon valde att inte gå till skolan halvmålad. Hon målade nytt lack istället. Min ena lins har gått sönder, en liten bit har gått av. Denna lilla bit gör så att det skaver och skaver. Såklart var det sista linsen i förpackningen och självklart har jag nyss bytt den. Det var inget annat än att beställa nya linser. Jag gjorde det via Gratisbio och har nu kommit upp i över 1000 poäng. Det ger presentkort på 250 kronor. Men jag kan inte bestämma om jag ska ta roliga presentkort eller nyttiga eller lite nyttiga. Roliga är av typen Max eller Lagerhaus. Nyttiga är Coop eller Ica. Lite nyttiga är Kappahl eller HM. Att dela upp och ta 50 där och 50 där vill jag inte göra utan jag vill ha allt på samma ställe. Som grädde på moset känns det som om jag svalt ståltråd med glas bitar i. L är dessutom hemma från lekis idag igen, lööööööös i magen. Jag har en liten dröm om att bli självförsörjande. Tyvärr rimmar den drömmen illa med att vi bor i en villa med en pytteliten trädgård och jag vägrar att flytta härifrån. Alltså får jag bli självförsörjande på det som går. Hittills är det gelé, örtte och äppelmos. Det var chili förut också men i somras blev det inte en enda liten chilifrukt. Idag har jag planterat vitlök i en ballkonglåda. Jag tog in den igår för att jorden skulle tina och petade ner klyftorna idag. Den får stå inne ett par dagar innan jag sätter ut den tänkte jag. I sommar ska jag försöka att sätta en hallonhäck och ett till äppelträd om pengarna räcker och maken inte skriker. Men jag vet inte varför han klagar egentligen, det blir ju mycket mindre gräs att klippa om jag planterar överallt. Saften brukar nämligen inte räcka hela året och den enda sylten som M äter är hallonsylt. Så den enda sylten vi köper är hallonsylt (och lingonsylt, borde ge mig ut i skogen men jag gillar inte kryp och jag gillar inte skogen). Igår var L och jag på begravning. En av dom nya fiskarna dog. Jag HATAR att plocka upp döda fiskar ur akvariet. Jag mår illa och får blunda nästan hela tiden. Jag tar hand om döda människor hur ofta som helst men det gör mig ingenting. Men döda djur (ryser). Idag har en ny fisk till dött men jag har inte tagit mig i kragen ännu. Jag hoppas att maken slutar tidigare eller något. L sa att det var två döda fiskar men när vi tittade efter var det bara en. L tror nu att den ena döda fisken lever och har blivit en zombiefisk. Överdos av Scooby Doo? Är det bara vi som har otur med fiskarna? Jämt när vi köper nya fiskar dör över hälften av dom. En av mina gamla arbetskollegor har skolat om sig till barnmorska, hon tar examen idag. På ett sätt är jag avundsjuk på henne. Hon kommer att jobba i livets början nu. Jag är kvar i livets slut. Den här burken finns på Åhlens och jag vill hemskt gärna ha den när jag fyller tack. Den är två våningar. Mamma har en burk med tre våningar, jag lånade den av henne ett tag men när jag tröttnade fick hon tillbaka den. Nu efter flera år har jag kommit på att den var väldigt bra att ha.
Den såg ut ungefär så här fast med andra färger. Idag är det tulpanens dag. Jag mailade maken och skrev det så jag hoppas han fattar piken. Tulpanerna jag köpte i lördags har nämligen vissnat.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...