tisdag 2 februari 2010

Besviken, böcker och tidningar

Jag hittade ett erbjudande om att bli med i en sida av typen gratisbio. Man samlar poäng som man byter mot saker. Bara genom att registrera sig skulle man få så många poäng att man fick en Ice Age dvd. Vi har den men jag tänkte att den går alltid att sälja på Tradera. Så jag gick till sidan och registrerade mig. Först skulle man bekräfta sin epost via en länk i ett mail. Sen bekräfta sitt mobilnummer genom en kod man fick i ett sms. Sen skulle man bekräfta sin adress genom en kod man skulle få i brevlådan men dom mailade den dagen efter. Jag beställde Ice Age dvd:n och blev grymt besviken.
Det var en dvd i ett pappersfodral, dessutom pratar dom bara danska. Någon som vill ha en Ice Age dvd på danska? L och jag har varit en tur till biblioteket. 6 av mina reserverade böcker hade kommit.Smörgåstårta, Så här kan alla svenskar bli miljonärer, Hemlagat godis, Massage, Färga garn och tyg och Konsten att göra vad man vill med sin tid. Jag har nu 13 böcker som ligger på nattduksbordet och väntar på att bli lästa. Jag läste ut Sanningen om Ikea idag och lämnade tillbaka den när jag hämtade dom andra böckerna. Jag trodde att jag skulle vilja sluta handla på Ikea efter att ha läst boken, men så var det inte. Det enda som gjorde att jag fick lite avsmak var att dom hade haft (oklart om dom har det fortfarande) barnarbetare. Något som ledningen tydligen tyckte var okey eftersom det var bättre att barnen jobbade istället för att hamna i prostituion. Sen att dom plockar dun av levande gäss för att spara tid och pengar gör att jag inte ska köpa dunprodukter av Ikea i alla fall. Vissa av böckerna ska inte läsas utan bara användas som inspiration. Till exempel Smörgåstårtor, Färga garn och tyg, Massage och Hemgjort godis. Smörgåstårta för jag vill lära mig göra flera olika sorter eftersom det stundar en massa kalas i vår. Färga garn eftersom jag vill växtfärga servetterna istället för kemikalier. Tyvärr verkar det enda som gör rött vara en liten lus som heter cochenill. Hemgjort godis för att jag vill ha recept på röda brända mandlar med klet på. Det fanns det i boken. Det verkar som om kletet är sockerlag så det enda som skiljer mina brända mandlar från dom röda är sockermängden och röd karamellfärg. Sen verkade det rätt krångligt också så jag får se om jag gör dom eller inte. Jag har i alla fall kopierat receptet. Något annat som också är kul att läsa är tidningar. När jag ska beställa tidningar i till exempel julklapp eller födelsedagspresent så brukar jag göra det via Tidningskungen. Dom har över 600 tidningar att välja mellan så det brukar finnas något för alla. Kan vara ett bra tips till någon som har allt. M och S får alltid varsin tidning i julklapp, ett exempel på en julklapp som räcker lite längre. Något som är klart underskattat är restmat. Jag har 3 glasskartonger i frysen som jag fyller med rester. När någon burk är full vankas det följande: ris - risotto, pasta - makaronipudding och potatis, kött, grönsaker - pytt i panna. För ett tag sedan vann jag en hylla och ett lakan av Fibromia. Jag har länge funderat på att göra om några av köksskåpen till lakansklädda. Men jag har inte haft något lakan. Förrens jag vann ett av Mia. Än så länge har jag bara bytt ut ett tyg som jag redan hade över ett skåp som var för litet för en lucka. Men jag har sytt ett till som jag tänkte skulle sitta över skåpet där dom omaka luckorna sitter. Tyvärr har jag inga krokar eller lina så först måste jag inhandla det.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...