torsdag 4 februari 2010

Hosta, magont och lite småarg

M är förkyld. Han har varit det i snart 4 veckor. Förra veckan gick han inte på innebandy träningarna och inte på matlagningen i skolan. Annars har han varit igång som vanligt. Han hostar och hostar hela tiden. Mollipect som jag ringde vårdcentralen och fick utskrivet hjälper ingenting. Maken tycker att M slappar när han inte tränar. Jag tycker det är bra eftersom han fortfarande inte är frisk. Varken jag eller M sover på nätterna för M:s hosta. Maken sover sig igenom jordbävningar och åsknedslag. L med och S har sitt rum i källaren. Jag vaknar bara jag hör en mus fisa. Jag börjar bli desperat! Vad ska jag göra? När jag pratade med vårdcentralen när jag fick Mollipect sa dom att så länge han inte hade feber så var det ingen fara. Och att hosta kan man göra hur länge som helst. Feber har han inte haft. Finns det något naturknep/husmorsknep att ta till mot hosta????
L vägrade att gå till lekis imorse. Hon sa att hon hade ont i magen. Efter en stund kom det fram att dom skulle åka skridskor på förmiddagen och hon ville inte det. Jag ringde hennes fröken och sa att hon vägrade gå dit och skyller på magont, fast jag vet inte om hon hade det på riktigt. L:s fröken är jättebra och sa att L kunde komma och leka bredvid isen och inte åka. Men L vägrade ändå. Så fröken och jag bestämde att L skulle få vara hemma. Fröken sa också att L åker bäst skridskor i klassen. Det var kul att höra. Hon gillar nämligen inte att cykla eller åka skridskor eller andra saker som kräver balans. Talpedagogen säger att hennes dåliga balans hör ihop med hennes talsvårigheter.
För ett par dagar sen skrev jag ett inlägg om någon ville bli värvad till en hemsida där man får reklam via datorn. Jag skulle få en biobiljett för varje person jag värvade. Man var tvungen att vara medlem själv för att kunna värva. Vilket jag blev. Man skulle få ett registreringsmail - vilket jag inte fick. Men jag trodde att det skulle komma senare och satte igång och värvade. Jag mailade epostadresserna till dom jag värvat och skrev att jag hade värvat fast jag inte fått något registreringsmail. Det har nu framkommit att registreringsmailet skulle komma på en gång. Några av dom jag värvade, fick det på en gång. Något svar har jag inte fått fast jag skickat flera mail. Nu kanske jag inte får några biobiljetter bara för att dom håller på och strular!!! Mamma till exempel gick bara med för att jag skulle få en biobiljett. Sk*t också.
Annars har jag nästan slutat med gratiserbjudanden. Jag klickar in på Gratisbio varje dag men det är nästan allt. Jag är mer inne på mina spartips och att göra fynd via Tradera just nu.

Jag har inte kunnat tvätta mina plastpåsar på ett tag eftersom min tvättpåse gick sönder. Jag får inte tvätta påsarna i tvättmaskinen löst för maken eftersom dom har täppt till silen ett par gånger. Tvättpåsen var ett gammalt slitet örngott som jag knöt med ett band. Jag har försökt att laga den flera gånger. Idag tog jag mig i kragen och sydde en ny tvättpåse. Av ett gammalt slitet påslakan och ett resårband. Det sparar inte så många ören att tvätta påsarna jag gör det mest för miljöns skull. En plastpåse tar x antal år innan den bryts ner. Om den gör det! Den har inte funnits mer än 60 år så man vet inte om den bryts ner. Vi gjorde om ena hörnet i köket för något år sedan. Vi "köpte" (fick) ett kök på Blocket. Det var inte samma luckor som vi hade. Det gjorde inte så mycket eftersom vi tänkt byta luckor i hela köket inom den närmaste framtiden. Sen kom det en massa emellan. Vattenläckan i källaren bland annat. Så luckorna är obytta och köket orenoverat. Jag har retat mig på luckorna sen dess. Tills nu. Jan vann ett lakan och en hylla av Fibromia. Häromdagen sydde jag ett skynke till ett skåp på andra sidan väggen. Så nu sitter det två skynken. Jag har en handdukshållare sitter på en annan vägg. Skynket på den är samma som gardinen. Det blev en massa lakan över så jag tänkte sy ett nytt överdrag till den. Men det är bara vitt lakan kvar utan spets. Så jag vann en massa spetsar för 17 kronor (med porto) på Tradera som jag väntar på. Just nu håller jag på och läser Al Gore En obekväm sanning. Den är superbra och jag vill gärna ha den när jag fyller tack! En riktig ögonöppnare som gör att jag vill göra mer för miljön på en gång och det kan inte gå fort nog. Förutom varmare somras och kallare vintrar så finns det nästan inga glaciärer kvar. Öken sprider sig och isarna smälter på arktisk. Orkanerna blir fler och häftigare. Översvämningarna likaså.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan M ha mykoplasma? Kräv att de tar ett blodprov på vårdcentralen. Starkare hostmedicin?

/Flisan

Maria sa...

Hej
Såg att du fått användning av lakanet du vann.
Det blev verkligen jättefint !!

Kul att det kom till användning :-)

Sköt om dig

Kraam Maria

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...