söndag 7 februari 2010

Medaljer, jobb

Min andra blogg blev inte uppdaterad igår. Orsaken var att jag jobbade. Med maken i Stöten så fick barnen fryst pizza till kvällsmat. Inget direkt man kan skriva recept på i bloggen. Ett tips är att Procordia har kampanj som startar imorgon. För varje 10 vara man köper får man 1 biobiljett. Grandiosa (som var pizzan kidsen fick) är med. På den finns det en kampanj. Om man köper 5 pizzor och skickar in koderna får man Fifa10. Så jag tänkte göra två flugor på smällen.

M:s lag vann dm finalen. S är med och sjunger en stödkonsert för Haiti. Den började 13.00 och slutar 21.30. L och jag har knappt sovit inatt. Hon har blivit förkyld med stort F och legat och snorat, hostat och gnällt mer än halva natten. Trots Alvedon, nässpray och vick. Det var lugnt på jobbet (det privata boendet) så jag läste ut en hel bok. John Grisham Julfritt. En roman om ett par som bestämmer sig för att hoppa över julen och åka på kryssning istället. Vissa saker kan jag känna igen mig i. Istället för dörrinsamlingarna från scouter, poliser och sjukvårdare så kommer det ge brev eller telefonsamtal med skänk skänk. Varför kommer det alltid vid jul? När man brukar få brist på pengar ändå? Är det bara för att man ger till andra så kan man ge till dom också? Sen är jularna mer överdrivna i Amerika (eller så gav boken bara sken av det). Massor med utebelysningar och annat för att överglänsa varandra. På gatan där paret bor sätter alla grannarna upp en likadan snögubbe på taken och är med i en tävling för bäst dekorerade gata. I år vägrar paret att sätta upp sin snögubbe och får en massa kort i brevlådan där det står Befria Frosty. Eller i och för sig så försöker grannar överglänsa varandra i Sverige också. Boken var jättebra och jag kände igen slutet så jag tror att jag har sett den som film på TV. Sen kan tanken att hoppa över julen vara lockande. Ibland känns det som om budskapet med julen har försvunnit och övergått i konsumtionhets istället. Jag tror inte att det skulle bli krig med grannarna om vi struntade i att sätta upp utebelysningen men det skulle kännas konstigt. Dessutom älskar jag att ge och få presenter så jag fortsätter nog att fira jul i alla fall.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...