onsdag 17 mars 2010

Groddar, massage, mössa och trolleri

L hade ont i magen igår och ville vara hemma från skolan. Hon låg och gnällde hela natten så helt påhittat var det nog inte. Alltså fick jag ringa och vabba igen. Det var precis vad jobbet svarade "nu igen". Jag blev så arg att jag sa att jag skulle vara hemma idag igen. L mår bra nu det var nog bara en vill vara hemma bacill. När jag ringde lekis och sa att L var sjuk sa dom att det var många barn som var sjuka i magsjuka. Tur att det gick över på L för magsjuka vill jag inte ha. L har bland annat tittat på Ben och Holly på Nickelodeon. Holly är en liten feprinsessa som håller på och lär sig flyga. Hon behöver också bli bättre på att trolla. Hollys bästa vän är alfen Ben som är bra på att göra saker. L ville också ha en trollstav. Jag gjorde en åt henne förra julen efter att hon fick Trolltider i julklapp och ville trolla. Den gick sönder efter ett tag. Så idag gjorde vi en ny av en bit kartong och en grillpinne. L har trollat och trollat. Simsalabim du är en hund mamma. Abrakadabra du är en katt mamma.
Sen har vi masserat varandra. Jag lånade en bok om barnmassage på biblioteket som vi har prövat övningarna i. Det står i boken (och jag har hört det förut också) att barn som masserar varandra blir lugnare och snällare mot varandra. Barn med autism kan börja prata. Barn med dyslexi lär sig skriva mycket lättare och så vidare och så vidare. Eftersom L har talsvårigheter tänkte jag prova om det kan hjälpa med massage på henne. Man skulle massera flera gånger i veckan i ca 10 veckor innan det blev resultat. L tyckte det var skönt med massage så det blir nog inga problem. I posten kom det 2 biobiljetter från Lovefilm. Jag hittade en kupong på ett flingpaket som gav ett abonnemang på 2 månader för 59 kronor och 2 biobiljetter. Jag har redan sagt upp abonnemanget Vi kan hyra filmer via tv:n när vi vill se film. Sen kom det en medmera check. Vet inte om jag ska bli glad när den kommer eller inte. För att få en måste man ha handlat för en viss summa. Ju flera man får desto mera har man handlat för. Jag vill ha en så låg maträkning som möjligt så jag ser det nästan som ett misslyckande varje gång den kommer. Jag har hittat en ny favoritchoklad. Cloettas good hasselnöt. Den är bara så god. Stämmer verkligen med namnet. Att den är rättvisemärkt gör ju inte saken sämre. Rädisegroddarna är klara. Dom smakar väldigt mycket rädisa. Jag gillar inte rädisor men maken, M och S gör det så det kanske blir en ny favoritgrodd. Krassen har inte kommit något alls. Ärtorna och solrosfröna börjar titta fram litegrann. Jag tror jag var för ivrig. Dom skulle stå i blöt flera timmar längre än vad jag lät dom göra. Nu vet jag det tills nästa gång. Ärtorna och solrosfröna ska sprayas flera gånger/dag. Min sprayflaska gick sönder och läckte för flera månader sedan. Maken lagade den då med en skruv och den blev nästan som ny. Nu vill den inte pumpa upp vattnet. Jag hade en gammal pump liggandes så den sitter istället för sprayet nu. Fungerar lika bra. Maken behöver en mössa. Han brukar låna en av M:s mössor eller sätta på sig en ful toppluva från 1800 talet. Nu har jag fixat en gratis mössa. Det var lite krångligt så jag hoppas det är värt besväret. Protecty heter företaget som delar ut gratis mössor. Man skulle bli ett facebook fan. Sen var man tvungen att bli kund och få ett kundnummer. Man behövde inte köpa något. Mössan är värd 139 kronor. Vill fler ha en mössa gratis tryck här och läs mer.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...