måndag 22 mars 2010

Jag är konstig jag

Mitt huvud håller sig fortfarande normalt, blodtrycket också. Jag är jätteförkyld och har feber så tipptopp mår jag inte. Ikväll som S spanjorska kommer, jag kanske smittar henne med en svensk förkylningsbacill. Jag ringde vårdcentralen i alla fall. Jag lovade mamma och maken det. Dom hade slut på läkartider men jag fick komma till en distriktsköterska som skällde ut mig för att jag inte hade åkt akut till sjukhuset i fredags. Hon undrade vad jag var för sjuksköterska egentligen. Jag sa nämligen att jag var sjuksköterska i telefonen, jag brukar inte göra det men idag ville jag bolla med henne. Jag försvarade mig med att jag ringde vårdcentralen som hade slut på telefontider och att jag då ringde sjukvårdsrådgivningen för att jag trodde att man var tvungen att gå via dom/vårdcentralen för att få komma till akuten. Hon blev då helt förskräckt över vad sköterskan på sjukvårdsrådgivningen sa och skulle nästan få henne avskedad. Blodtrycket då? 130/80. Helt normalt med andra ord. Sköterskan tyckte det var jättekonstigt. Blodtrycket brukar svänga under dagen men inte så mycket som mitt. Jag ska dit den 31 mars igen och mäta om det. Yrseln och trycket i huvudet då. Jag hade troligtvis en bihåleinflammation som läkte ut av sig själv. Jag har haft tryck under ögonen med.
Ärtgroddarna och solrosgroddarna är färdiga att skördas.
Ärtgroddarna (heter det så eller heter det ärtskott?) smakar ungefär som gröna ärtor. Jag skulle vilja ha två groddtråg till så jag kan ha båda två igång. Sen känner jag för att sparka mig själv därbak (igen). Jag köpte en massa fröpåsar för rätt så dyra pengar för att börja grodda. Ärtorna är vanliga gula ärtor så om jag köper gula ärtor på kartong (dom som vi kokar ärtsoppa på) så kostar det massor massor mindre. Sen har vi en hel stor påse full med solrosfrö och ger utefåglarna. Om jag använder dom istället för dyr liten fröpåse så sparar jag massor massor massor mer. Jag blev besviken över att jag inte vann Min mussli i tävlingen hos Mat för 4 i huset så jag beställde en egen blandning. Som kom idag. Jag har inte smakat ännu men den ser helt ljuvlig ut. Om den smakar bra funderar jag på om jag kan efterapa blandningen själv hemma eller om jag ska beställa en ny laddning. Den var inte direkt billig, fast den är helekologisk.I min blandning är det: fyrkorn, mandel med kanel, crunch, amarantcornflakes, dinkelpuffar med honung, pumpakärnor, quinoapuffar med honung, physilalis, gojibär, hallon och jordgubbar. Självklart heter den Hemmamammans müssli. Apropå tävling så ställde jag och L upp i en tävling som Arla keso hade. Man skulle mjölka en kossa via datorn. Dom som fick ihop mest mjölk fick skicka in ett recept med keso i. Godaste receptet vann en middag av årets kock 2009. Dom 299 andrapristagarna vann en brödkorg. L mjölkade bäst av oss två och vi fick ihop mjölken och jag skickade in ett recept på Långpannepaj. Jag lägger ut receptet på min receptblogg. Och var en av dom 299 andrapristagarna. Jag väntar på massor av saker i brevlådan. Jag har gjort våran brevlåda själv. Vi har haft den i över 10 år.

Nu har den tyvärr gått sönder. Den har gått av på mitten. Vi har fått en fisk till i akvariet. En delfin. L klistrade upp den på rutan.

2 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Grattis till de superfina groddarna och skotten! Hur bar du dig åt - mina blev aldrig något annat än skrumpna små ärtor fast att jag sprayade dem flera gånger om dagen i tråget? Nu kör jag på jord istället och då växer ärtorna glatt (Änglamarks gula).

februaribarn sa...

Säger som Mamma Mimmi, vad fina skott du har fått fram! Själv har jag problem med att det möglar just när jag ska odla skott, hur gör du? :o) Mina groddar av olika slag går det dock jättebra med!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...