lördag 13 mars 2010

Odlat och groddat och bokrecenssion

L och jag har försått alla grönsaker/växter till i sommar. Vi har en yttepytte trädgård så hur allt ska få plats vet jag inte, men det blir en senare fråga. Jag vill verkligen ha alla och kan inte välja. Vi har sått 4 sorters chili. Vi vill vara självförsörjande på chili och var det för 2 år sedan. I somras kom det bara några få stackare och dom smakade mer paprika än chili. Tomat, gurka, physialis, röd solhatt och babyvattenmelon har vi också sått. Sen sådde vi kaffeplanta och minisolros bara för att vi ville. Igår skjutsade jag M till en match och svängde in på Coop för att köpa lite mer grönsaker till tacon. Jag hittade då groddtrågen och groddarna som jag tänkte köpa idag på plantmarknaden. För att spara bensin så köpte jag det då. Jag har köpstopp jag vet men mat får jag köpa och med mer groddar blir det mindre grönsaker. Alltså blir det billigare och mer närodlat än idag. I burken är det rädisa. I dl måtten är det ärtskott, solrosfrö och krasse. Ärtorna och solrosfröna ska vara i groddtrågen. Krassen ska vara i igelkotten som också står i blöt. Den fick jag en gång för flera flera år sedan av mamma och använder med jämna mellanrum. Jag köpte även broccolifrön och mungbönor. Vad vi tycker om smakerna återkommer jag till. Jag köper gärna ekologiskt när det finns och jag tycker att vi har råd. Att det ekologiska ska kosta mycket mer är tråkigt. Jag tycker att det är sjukt att det måste finnas ekologisk mat för att slippa gifter och antibiotika och annat skit. All mat borde vara ekologisk och "vanlig" mat borde förbjudas. Något som är bra är att L:s fritids har ekologisk mat. Alla mejeriprodukter, frukter och allt som går är ekologiskt. Närodlad mat har jag inte brytt mig så mycket om än. Men nu har jag börjat tänka i dom banorna med. Bröd försöker jag baka allt själv, det är ju närproducerat. Kött funderar jag på att köpa direkt av en bonde. Jag vet vad jag får men det blir mycket mycket dyrare än vårat extrapris kött som vi köper idag. Ris funderar jag på att byta ut mot korn eller vete. Prisskillnad vet jag inte. Fisk har vi en stor sjö som har fiskare som säljer till hela riket. Hur man får tag på en sån fiskare har jag ingen aning om. S gillar inte fisk. Dem enda fiskarna hon kan tänka sig är tonfisk (köper jag inte mer) fiskpinnar (vill jag inte köpa mer) och krabbpinnar. Jag vill att hon ska äta fisk alltså köper jag fiskpinnar som bara består av ströbröd och som har forslats runt jorden minst 3 gånger. Ett tag lekte jag med tanken att maken och M (som båda gillar att fiska) skulle fiska all fisk själva som vi ska äta. Jag läste om ett par som var självförsörjande på fisk och hade varit det i hela sitt liv tillsammans. Nu var dom pensionärer och hade levt ihop sen tonåren. Dom bodde precis bredvid en sjö.
Jag har läst Lilla lunchlådan som jag fick tips av från Anki. Jag trodde att det skulle vara mer tips på lunchmat i den än vad det var så jag är besviken. Det fanns tips på vad man kan ha i skrivborslådan för att fixa en snabb lunch. Det kändes som om boken bara var avsedd för folk som jobbar på kontor. Jag har ingen skrivbordslåda att ha saker i, vi har en bokhylla men lägger jag saker där är det någon som lånar utan att lämna tillbaka. Jag hade kaffepulver men det försvann. Boken gav mest råd om hur man minskar fettet och sockret i maten. Det var inte en kostbok jag ville ha utan idèer på lätta matlådor. Det fanns några recept i alla fall. 3 tyckte jag om så dom har jag skrivit av. Kycklingswraps, chili sin carne och honungsrostad mussli. Recept och resultat kommer antingen här eller på min receptblogg när jag provat dom.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...