onsdag 24 mars 2010

Tävling - tvättnötter

Min första tävling, spännande. Hoppas att någon vill vara med. Jag lottar ut 100 gram tvättnötter. För att delta vill jag att du skriver en kommentar och skriver en länk i din blogg om du har någon. Tävlingen avslutas 4 april.

Vad är då tvättnötter????

Det är ett miljövänligt och 100 % naturligt tvättmedel helt utan kemikalier. Skonsamt mot din hud och dina kläder

Användning
Lägg 4 – 6 nötter i en tvättpåse (jag lägger dom i en strumpa som jag knyter ihop) lägg sedan in påsen i tvättmaskinen tillsammans med din tvätt. Nötterna kan återanvändas ca 3 gånger. när dom är glansiga, nästan genomskinliga är det dags att byta ut dom. Tillsätt vid behov miljövänligt blekmedel för en extra vit lyster.

Effektivt
Tvättnötter tvättar rent utan kemiska tillsatser. När du tvättar med tvättnötter behöver du inte tillsätta sköljmedel eftersom tvättnötterna lämnar tvätten mjuk och fräsch.

Skonsamt och naturligt
Tvättnötternas lödder är skonsamt mot hud och känsliga textilier. De passar även utmärkt för allergiker, bebisar och människor med eksem och känslig hy.

Ekonomiskt
Tvättnötter är ett ekonomiskt tvättmedel. Med 400 g tvättnötter kan man tvätta 2-3 gånger i veckan under nästan ett halvt år.

Miljövänligt
Tvättnötter växer på Sapindus-träden som har en viktig roll i det ekologiska kretsloppet. Träden utsätts inte för någon besprutning och odlingen av träden gör jorden bördig och förhindrar erosion. Tvättnötterna är 100 % nedbrytbara. Släng dom på komposten när dom ser glansiga ut.

Om man vill kan man tillsätta ett par droppar eterisk olja för lite mer doft.

Jag har tvättat med tvättnötter ett bra tag nu och det fungerar över förväntan.

7 kommentarer:

Klimatpiraten sa...

Jag vill såklart vinna!!! Har skrivit ett inlägg i min blogg med länk till din tävling.

Mia sa...

Hej!

Detta vill jag gärna prova, så jag är med och tävlar. Lånade din bild och skrev ett inklägg på min blogg och länkade till dig.

Föresten var kan man köpa dessa?

Hoppas på tur!

//Maria

Diesel och Tim sa...

Har velat prova tvättnötter ett tag nu men inte lyckats fått tag i några så nu håller jag tummarna på att det går bra här :-)
har skrivit om din tävling i min blogg med en länk till dej.
hälsningar marie

februaribarn sa...

Hej, hittade hit till din trevliga blogg via grodd-tråden på alternativ :) Vill gärna vara med och tävla om tvättnötter och här länkat dig i mitt senaste blogginlägg :) Ha en fin dag!

michaelasjostrom@hotmail.com sa...

Perfekt att få en chans att vinna tvättnötter då jag har köpstopp!

Mvh Michaela

michaelasjostrom@hotmail.com

Anonym sa...

Nice tävling ändå e den var avslutad finns de ganska många sidor att få tag på tvättnötter, bla. WA Miljöprodukter, startpaket för 20spänn,50gram de är ju som hittat, köpte av dom på svenska mässan i Göteborg,i våras! www.wamiljo.shop.ms

Anonym sa...

mycket intressant, tack

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...