måndag 19 april 2010

Jak, avfallskvarn, bok och torkat tvätt ute

Solen sken från en klarblå himmel imorse. Det blåste lite lagom, temperaturen var bara 4 grader och frost på bilen men nu var det dags. För att torka tvätten ute för första gången i år. Jag hatar dom fula tvättskeletten som står i var och varannan trädgård. Vi hade också en förut. Men den har jag skrotat nu har vi två tvättlinor som sitter mellan våran altan och grannens hus. Modell tvättlina mellan äppelträd. Två linor har varit för lite så jag har borrat och satt upp en lina till idag. Innan all tvätt var torr blev himlen svart. Men det blåste bort. Precis efter att jag plockat ner all tvätt började det snöa!!
En annan sak som jag hatar är lån. Lån av pengar, även fast det är huslån. Vi har vårat huslån uppdelat på flera olika lån. Det minsta lånet är på 17.000 kronor. Det är inte mycket. Alla lån som har skrivits om har vi tagit rörlig ränta på och det har vi tjänat massor på. Ett av lånen amorterar vi mer på än vi betalar ränta och sånt gillar jag. Det högsta vi får amortera i våran bank är 10 %. På 17.000 kronors lånet amorterar vi alltså 170 kronor i månaden. Det tar alltså 100 månader eller 8,5 år innan det är betalt. Efter att räntan har tillkommit så har vi betalat massor massor mer än 17.000 kronor. Det är därför jag gillar Jak. Om man som vi har en skral kassa är det bra att ha sparpoäng innan man söker lån. Annars får man betala lika mycket i sparande som på lånet. Bra om man som vi skrev om husvagnslånet och får hela lånet betalt + 50.000 kronor i handen om nästan exakt 4 år. Dåligt eftersom det gör att summan blir högre. Jag efterlyste sparpoäng för att kunna ta ett solfångarlån och fick massor. Så pass många att vi bara behöver betala 800 kronor i månaden i 3 år och sen är hela solfångaren betald. 800 kronor är ungefär vad man brukar tjäna in i genomsnitt på uppvärmingen när man har solvärme. Vi fick reda på att lånet är beviljat idag så nu är steg två avklarad. Nu ska maken bara gå en kurs i hur man bygger solfångare, bygga den och sätta upp den. Jag vill bli av med 17.000 kronors lånet och har skickat in en ny efterlysning på fler sparpoäng idag. Jag hoppas vi får massor igen.

En tredje sak som jag hatar är våran fulla kompost och att vi nu måste betala för kommunens komposttunna. Jag har fortfarande inte hört ett knyst om avfallskvarn. Den lokala tidningen skulle följa med i hur lång tid det tar från utredning till beslut. Men det verkar inte som om det mal snabbare för det. Jag hade kvar mailet som jag fick från kommunen när jag frågade om det första gången. Det var skrivet i oktober 2008 och det stod att dom skulle ta beslut nästa år, alltså 2009. Eftersom jag inte hört något skrev jag igen och la in en rövare också: Hej.
Nu var det över 1,5 år sedan vi hördes sist om avfallskvarn och jag undrar hur det går eftersom du skrev att ni skulle utreda det en sväng nästa år, alltså 2009? Sen undrar jag eftersom vi så väldigt gärna vill ha en avfallskvarn om vi inte kunde få vara försökshushåll eller något? Vet ni
till 110% att rören inte går, att det kommer att lukta mer svavel i X och alla andra svar på alla andra frågor? Vi står i såna fall för alla kostnader själva och svarar på alla frågor som dyker upp och tar givetvis emot studiebesök.
Med vänliga hälsningar
Nu hoppas jag bara att dom nappar.

Den fjärde saken jag hatar skrev jag om igår. Våran höga elförbrukning och att vi inte har mer miljövänlig el. Helst skulle jag vilja bli självförsörjande på el. Med solvärmen kommer vi att komma ett steg närmare det. Nästa steg är pelletspanna. Sen är jag sugen på att skaffa ett FTX aggregat. Jag vet inte om vårat hus är tillräcklig isolerat för det men sugen är jag i alla fall. Ett FTX-aggregat utvinner värmeenergi ur luft som lämnar huset och överför den till den uteluft som tillförs. Principen innebär ett billigt och effektivt sätt att värma upp luft.


Jag har läst ut en bok igen. Vår beskärda del av David Jonstad. Jag har haft den liggandes på nattduksbordet ett tag men ville dra lite på den för jag trodde att det skulle vara den bästa boken på länge. Men jag är besviken. Tur att jag bara lånade den för det är ingen bok jag vill äga. Jag trodde att boken skulle innehålla tips och idéer på vad man kunde göra för att hjälpa till att lösa klimatkrisen. Men det var mest vad samhället kunde göra. Största delen av boken handlade om att det skulle införas klimatandelar som skulle kopplas till till exempel bankkort. Varje månad skulle man få ett visst antal andelar som man böt mot bensin, värme till bostaden eller annat energislukande. Om man hade andelar kvar kunde man sälja dom och om man hade för lite andelar kunde man köpa flera. Sista kapitlet i boken handlade om framtiden som författaren trodde att den skulle bli. Det kapitlet gillade jag bäst. Bilarna är få och dom som finns drivs på el. På alla gamla parkeringsplatser odlas grönsaker. Uppe på vissa hustak odlas också grönsaker och andra grödor. Vägarna är kantade av frukt och nötträd. Man köper mindre saker och reparerar mer.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...