torsdag 15 april 2010

M fyller 18 år, ströbröd och lavendel

M fyller 18 år idag. Vad jag känner om det vet jag inte riktigt. Han blir myndig och kan göra vad han vill (nästan) utan att vi kan säga ifrån. Tänk att det var 18 år sedan den där lilla mannen med toppigt huvud och skrynkligt ansikte föddes. Han såg ut ungefär som en gammal gubbe när han rynkade ihop pannan. Han sov hela tiden och vi fick knäppa honom under fötterna för han skulle vakna och äta. Något som han tar igen med råge nu. Han är aldrig mätt!! På kalaset ikväll ska vi bjuda på kallskuret med potatissallad och mimosasallad.

Jag har gjort egen rostbiff och egen mimosasallad för första gången. Potatissalladen är jättegod och den brukar jag göra. Tårtan visar jag bilder på en annan dag. Den går i hans hemliga present som alla har gått ihop och köpt tecknet.
Jag har lagt ut mer än 10 saker på Tradera denna vecka. Fler av L:s urvuxna kläder, lite smålego och en dvd film som ingen tittar på. Jag siktar fortfarande in mig på min vill ha i köket lista. Pengarna sist gick ju till en ny madrass till L. Jag förstår i alla fall inte hur duplo lego kan gå sönder??
När jag fyllde år hade svärmor gjort en sats med bullar till mig. Hon har smakat mina bullar det märks. Det enda brödet som jag inte kan baka är bullar. Dom blir antingen stenhårda eller degiga och ingen vill äta dom. När hon passade L när jag jobbade häromkvällen hade hon med sig en påse bullar till. Vi som inte ens ätit upp dom andra. Plus att vi har två av mina bullpåsar i frysen. Ströbrödet började att ta slut och vi hade inte så många brödkanter sparade i frysen så jag tog en av mina bullpåsar.
Det fungerade jättebra att göra ströbröd av bullar. Jag torkade dom i ugnen precis som med brödkanterna. Framför huset har vi en rabatt full med lavendel. Den börjar att se mer och mer risig för varje år så jag sökte på lavendel på nätet. Dom ska tydligen klippas varje vår. Något vi aldrig har gjort. Jag gjorde det idag. Jag brukar torka lavendeln och ha till doftkuddar och te men mycket hinner vi aldrig använda. Våran tomt är så liten så jag funderade en kort sekund på att ta bort några av lavendelbuskarna och så kryddväxter där istället. Jag slog bort tanken rätt så fort eftersom rabatten är precis mot gatan och avgas kryddade kryddväxter vill jag nog inte ha.

1 kommentar:

Annelie sa...

Vilken mysig blogg!! :)
Grattis till M i efterskott på 18 årsdagen!!

Kram

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...