tisdag 20 april 2010

Ögon, bibliotek och paketsök

Jag väntar på massor med paket. Bland annat två som jag vann på Tradera i början av april. Enligt Traderas policy ska dom vara framme nu. Jag har mailat säljarna och den ena skyllde på Schenker och skulle ringa dom och fråga vart paketet var. Hon skulle ringa förra veckan men har inte hört av sig igen. Den andra har inte ens svarat. Snart ger jag dom negativt. Jag brukar inte ge negativt mer än om jag inte får varan. Är den sönder, luktar illa eller annat struntar jag bara i att ge omdöme. Jag har fortfarande inte gett negativt till henne som påstod att duplolegot var sönder. Jag har tröttnat på att lägga ut saker på Tradera men min utmaning till mig själv var att få ihop till min vill ha i köket lista. Baguettplåt har jag tagit bort. Jag gör baguetter så sällan att det är en onödig sak. Jag kan lika gärna vika en handduk. Jäskorgar har jag två stycken redan och det får räcka. Så det som är kvar är: keramisk kniv, frukttork, baksten och brickettpress (ingen kökssak). Auktionerna som gick ut i början på veckan tjänade jag 46 kronor på så det är en bit kvar. Jag har några auktioner som går ut på torsdag men jag tvivlar starkt på att dom ger summan som behövs. Så jag får ta mig i kragen och lägga in fler saker. Men det känns som om jag börjar få slut på saker. Det som lönar sig mest är lego och duplo. Allt duplo är slut och lego har jag några saker som jag ska lägga ut på torsdag men det mesta ska sparas för L leker med det. Denna vecka har jag sålt 2 par jeans, 1 jeansjacka, 1 baddräkt och en panelgardin och får alltså 46 kronor. Känns som en dålig timpenning.
Tillbaka till paketen som jag väntar på. Jag beställde skor till L som jag redan fått räkningen på och betalt men inga skor. När jag kollade paketsök stod det att dom kom till den stora staden 30 mars men efter det vet ingen vart skorna är. Jag ringde posten som inte har en aning och tyckte jag skulle reklamera skorna hos företaget. Jag hittade inget telefonnummer till skoaffären så jag har mailat och väntar nu på svar. Med tanke på att jag betalade 450 kronor så vill jag gärna ha skorna eller pengarna tillbaka. Sen vann jag 1 kilo godis hos Malaco för snart en månad sedan, det har jag inte heller fått. Jag har beställt två böcker för över en månad sedan dom har inte heller kommit. På postens hemsida skyller dom på askmolnet men alla paket och brev flygs väl inte. Men när det var så kallt i vintras kunde inte posten komma så den kan kanske inte komma fram när det är askmoln i luften heller.
För några år sedan var vi till ögonmottagningen med L. Bvc sköterskan tyckte att hennes syn inte var så bra så vi fick kolla upp det på ögon. Allt var bra, hon såg inte som en hök men nästan. När dom kollade synen i höstas tyckte skolsköterskan att L:s syn inte var så bra och skickade remiss till ögon igen. Jag påtalade att vi redan varit där men hon var envis. Idag har vi varit på ögon igen. L kan ha en liten skelning på ena ögat annars var allt bra. Hon har som jag skrivit förut talsvårigheter och ihop med det hör tydligen koncentrationssvårigheter. Alltså tröttnar hon efter första ögat.
Efter ögon var vi till biblioteket och hämtade mina böcker som hade kommit.
Carolas ekokök, Röj och rensa, Sjukt billigt, Handla och Ta makten över dina pengar. Dom flesta (kanske till och med alla) har jag fått tips på hos Anki. Anki hade läst Ta makten över tiden men den fanns inte på mitt bibliotek så det blev Ta makten över pengarna istället av samma författare. Röj och rensa har jag en liknande bok själv som heter Rensa, röj och förändra av samma författare. Ikväll går Bananas på svt. En dokumentär om hur folk på bananplantagerna har det. jag vill hemskt gärna se den men med tanke på att den slutar 23.30 ikväll och jag behöver min skönhetssömn så tittar jag nog på den på svt play.

Just nu håller jag på och läser How to develop a low cost food storage system av Anita Evangelista. Jag har beställt den från Amazon.com. Jag tänkte få tips på hur jag kan sänka våran maträkning. Än så länge har jag bara läst dom två första tipsen. Odla så mycket som möjligt själv. Med tanke på att vi bor där vi bor så kan vi bara odla lite grann. Vi har i alla fall bestämt oss för att ta bort L:s gungor. Hon är så stor att varje gång hon gungar flyttar sig gungställningen flera meter. Där ska jag sätta två sålådor. En med minimelon och en med röd solhatt. Ingen mat men vi använder Echinagard i förebyggande syfte när någon är förkyld och jag ska prova att göra egen. Sen funderar jag på att ta bort staketet på baksidan och plantera hallonhäck istället. Problemet med det är väl att gångbanan går precis utanför och vi då inte får ha hallonen ifred. Ibland stor folk och plockar massor av våra krusbär fast vi sitter i trädgården. Andra tipset är att ha massor av kaniner som man slaktar och äter istället för allt annat kött. Det tipset försvinner 100 gånger om. Jag skulle aldrig kunna slakta och äta kaniner.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...