fredag 2 april 2010

Rensat smålego, hemligheter, rester och Glad Påsk

Jag har rensat alla små legobitar som finns i huset. Det är lego sparat sen jag och min bror var små. Det är lego sparat sen M och S var små. Det är flera kilo lego. Det tog 2 timmar att rensa. 2 timmar!!!! Men nu är det gjort. Alla trasiga bitar har jag slängt. Gubbar och mina gamla legodjur och mitt gamla legokök har jag lagt på L:s rum. I den tomma lådan som duplot låg i. Bitarna som vi hade massor massor av har jag lagt i påsar och ska lägga ut på Tradera nästa vecka tänkte jag. Den här Tradera utmaningen gör att jag vill städa och rensa mer och mer och ännu mer. Jag har tvättat alla fönster och rensat ut dom skruttigaste blommorna. Jag har rensat papper och satt in i pärmar. Jag har gått igenom alla gardiner som låg i kökssoffan och dammsugit ur alla smulor som ramlat ner i kökssoffan. S får också energier och har rensat bland sina papper och sitt smink. Synd att inte maken och M var med och fick rens energier också. M:s rum ser ut som ett bombnedslag. Makens revir som är garaget och hobbyrummet ser också ut som bombnedslag eller skräpupplag.
S håller på med någon hemlig efterrätt i köket just nu. Vi ska ha den som mys ikväll. Min dröm-mousse vann ingen kitchen aid så nu ville S försöka vinna en åt mig. Vad det är har jag ingen aning om så fortsättning följer imorgon. Men disken är hon snäll nog att lämna till mig.
Till lunch igår blev det soyakorv, qournbullar och stuvade grönsaker. Med bara mig och S hemma så äter jag också vegetariskt för att slippa laga en portion till henne och en portion till mig. Jag gör dessutom lika mycket som jag brukar göra med resten av familjen hemma. Det gör att gårdagens lunch eller middag blir dagen lunch eller middag.
Dom stuvade grönsakerna igår blev varma mackor till lunch idag. Kvällens taco blir taco även imorgon kväll. Det gröna uppe på mackan är ärtskott.

Idag har jag sett miljöhjältarna på svt play. Ett barnprogram om hur man hjälper miljön för barn men det passar minst lika bra för vuxna. Varje vecka får dom ett nytt uppdrag. En vecka skulle dom till exempel återvinna gamla kläder. I dagens program skulle dom lära sig städa miljövänligt. Till sin hjälp fick dom citroner, bakpulver, ägg, ättika och tvättnötter. De putsade fönster, tvättade golv och kläder, gjorde rent en spis städade ett badrum och en mikro och resultatet blev helt rent! De jämförde med vanliga rengöringsprodukter som man kan köpa och fick samma resultat, till och med bättre. Det enda rengöringsmedlet som dom tyckte man fick köpa var vanlig såpa och diskmedel. Jag använder diskmedel i toan. Såpa med lite citron till köksluckor och badrum. Sen att dom tog upp tvättnötter tyckte jag var väldigt kul. Speciellt med tanke på min tävling om tvättnötter. Tvätten blev lika ren som med vanligt tvättmedel. Så glöm inte vara med och tävla och prova du med. Tryck här. Vi använder mer än 15.000 farliga kemikalier i Sverige. Vi släpper ut två finlands färjor fulla med kemikalier varje dag. Det hamnar i maten vi äter och i luften vi andas.

Från oss alla till er alla en riktigt Glad Påsk.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...