fredag 7 maj 2010

Grillat, amerikanskt och grejat (massor med bilder)

Idag hade vi första grillningen för i år. Jag funderade på hur man skulle grilla miljövänligast. Vad som var bäst ved, kol eller gasol. Som en skänk från ovan hade dom ett reportage om det häromdagen i den lokala tidningen. Miljövänligast var att använda miljömärkt kol och att tända med tändpapper eller en sån som vi har som jag inte kommer ihåg vad det heter. Sämst var gasol och engångsgrillar. Det stod inte vad som var bäst av ved och kol.
Flintastek till killarna och L, laxfile till mig. Majskolvar till alla. Till det åt vi hemgjord mimosasallad och hemgjord tzatsiki. Tänkte en sekund köpa färdig tzatsiki när jag var på Coop och storhandlade idag. men jag avstod, den kostade 60 kronor/kilo.
Månadens sötsak är amerikanskt så jag har gjort cheesecake och rocky road fudge, recepten kommer i helgen i min receptblogg. Det skulle vara kondenserad mjölk för nästan 30 kronor/burk i båda sakerna. Alltså 2 burkar. Jag gjorde såklart egen kondenserad mjölk. Hur jag gjorde kommer också i helgen på min receptblogg.
Igår var vi på rymdkonsert. Skådespelare var klass f - 2. L och hennes tjejklasskompisar var blomsterflickor och dansade och sjöng jättefint.Dom hade gjort egna kransar. Andra barn var planeter, astronauter, sommarbarn, vinterbarn och nattbarn. En var solen och en var månen och en var berättare. Det var jättebra. Jag har lagt ut fler saker på Tradera. 6 stycken blev det bara. Dom auktionerna som gick ut i torsdags tjänade jag 195 kronor på. Så nu är jag uppe i 300 kronor till nästa vill ha i köket grej. + dom 200 jag kommer få för gungan imorgon Jag la ut 6 saker på Blocket också. Gungställningen är redan såld och dom ska hämta den imorgon. Maken ville slänga den på tippen men jag la ut den på Blocket. 4 stycken ville ha den hittills. Jag ska skaffa två pallkragar och ställa där istället för gungan. Funderar på att sätta in en annons om begagnade pallkragar. Nya kostar nästan 300 kronor/styck. Höll på att svimma. Den ena ska jag ha röd solhatt i och den andra potatis.
Vi fick massor med sättpotatis av maken syster. Jag satte in annonsen på hallonskott till imorgon och trodde maken skulle flippa. Men han sa ingenting. Det har lugnat ner sig rejält. Vi bråkar inte eller tjafsar. Jag pratade men en pappa till en av tjejerna i L:s klass idag. Dom jobbar 80% båda två för att ha tid över för annat. Det kändes skönt att höra för det känns som om jag är rätt ensam i mitt nerväxlande liv. Den tjejen har "loppiskläder" på sig nästan jämt. Jag köper alla L:s kläder begagnade (nästan). Men jag köper fina kläder och ingen lump. Men den här tjejen ser ut som om hennes kläder är ärvda eller slängda. Så när jag hörde att dom jobbar 160% ihop föll poletten ner. Dom har nog lika dåligt med pengar som oss.

Tillbaka till odlingarna. Jag har köpt oregano, timjan, rosmarin och basilika och tänkte försöka bli självförsörjande på kryddor. Om dom växer lika bra som pepparmyntan och citronmellisen så räcker det till att torka till hela året. Sen har jag köpt två tygkassar som viks ihop till småpaket. Till S och mig att ha i handväskan. När man är och handlar impulsivt eller så så har man en kasse i väskan och behöver ingen i plast. Jag köpte även en disktrasa i lin till. Dom är jättebra och jag har redan flera stycken. Men jag tvättar dom varannan dag och behövde en till. Sen har maken och jag varit på utlännings affären och köpt 10 kilo ris och 10 liter rapsolja. Räcker ett par månader och blir mycket billigare än i vanliga affären.Med posten kom tre stenskottsplåster. Maken blev eld och lågor och sprang ut och satte fast dom på stenskotten vi hade på rutan på en gång. Maken var på möte på en grannort på jobbet och hann inte äta lunch mellan två möten om han inte åt den hemma ringde han och sa 10 minuter innan. Hans snälla fru (jag) gjorde räkmacka. S har ringt från Spanien. Allt var jättebra och hon hade jättekul. Skönt att höra. Nu ska jag gå och göra om i frysen. Ena grannen jobbar på bageri och dom hade en massa bullar över så vi fick precis massor med bullpåsar. Jag ska nog spara dom tills L ska på läger med klassen och dom ville ha någon som bakade bullar eller muffins.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...