torsdag 20 maj 2010

Helt fel verkade bli rätt ändå

L behöver struktur i tillvaron. Hon blir nervös vid förändringar och behöver därför veta vad som ska hända innan det händer. Idag skulle hennes enhet på skolan ha fritidsdag i en skog på andra sidan staden. En sådan sak gör L nervös så både jag och L:s fröken skulle tala om vad som skulle hända, vilken fröken L skulle vara med och så vidare. Dom skulle vara i sina faddergrupper och det skulle vara en vuxen med i varje grupp. Den vuxna i L:s grupp skulle vara hennes fröken i 1:an, en fröken som L känner bra. L tyckte det var bra och pratade om det nästan hela kvällen. När vi kom till skolan imorse visade det sig att fröken hade tittat fel. L skulle vara med en för henne helt okänd vuxen. Så dom hade bestämmt att L skulle få byta grupp till hennes lekisfrökens grupp. Vilket gjorde att hon inte fick vara i sin faddergrupp. Det här gjorde L fundersam, "stirrig" och mammig. Hon fick då välja om hon ville vara i sin faddergrupp eller med sin lekisfrökens grupp. Varför kunde då inte fröknarna bytt rakt av?? Det visade sig att det gått bra ändå. L hade klivit i ett kärr så hennes byxa och skor var fulla i svart lervatten. Tur att det finns tvättmaskin.
När jag hämtade L ville en tjej i ettan följa med oss hem. Självklart svarade jag ja. Eftersom L nästan aldrig leker med någon och ännu mer nästan aldrig tar med sig någon hem från skolan så var jag väldigt tolerant med vad dom gjorde. Dom fick för sig att leka med Mimmi Marsvin och Våffeln Hamster. Jag fick säga till med jämna mellanrum för dom använde dom som leksaker. Dom la dom i påsar, dom matade dom med kex, dom körde dom i dockvagnen och bäddade ner dom i docksängen. Sen fick Mimmi nog och kletade ner hela kompisens kläder med bajs. Tur att det finns tvättmaskin. Då ville dom ha vattenkrig så nu är uteplatsen och huset renduschat.
Förutom att tvätta och passa på barn med djur så har jag lagt in fler saker på Tradera. 10 stycken igen. Auktionerna som gick ut idag blev 3 sålda och förtjänsten 18 kronor så det är en bit kvar till baksten/keramisk kniv.

Jag har planterat gurka och minivattenmelon i sålådan som har fönster. Det var bara en av mina förodlade gurkor som klarade sig.Jag har bakat nya läfsor. Dom gamla var slut så sist jag jobbade var jag "tvungen" att köpa mat. Jag är jättesugen på att ha 1 års köpstopp. Förra året hade jag varannan månad men det fungerade inte. Dom månaderna jag fick handla köpte jag mer än vanligt för att kompensera för dom månaderna jag hade köpstopp.

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Bra att ha en sparmål med Traderasäljet! Jag funderar också på det men jag har inget speciellt som jag vill ha än. Jag måste fundera ut något :-)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...