lördag 8 maj 2010

Månadens sötsak amerikansk

Månadens sötsak är amerikanskt. När jag tänker på Amerika tänker jag cheesecake så det gjorde jag. Men när jag såg Leilas jul i vintras gjorde hon rockyroad fudge och jag har varit sugen på att göra det sedan dess men inte fått tummen ur. Förens nu. Så mitt bidrag till månades sötsak blir två sötsaker - cheesecake och rockyroad fudge. Det ska vara en burk söt kondenserad mjölk i båda sakerna. Jag gör min egen istället för att köpa på burk. Nyttigare, billigare och miljövänligare. Om du vill veta hur jag gör den titta på min receptblogg här. Cheesecake
Ingredienser
12 st grahamskex , eller digestivekex
75 g smör
3 msk strösocker
Fyllning
2 paket naturell färskost, (à 200 g) Jag använde philadelphia ost
1 burk kondenserad mjölk, (397 g)
3 st ägg
1 st citron
GARNERING
hallon, el andra färska bär
Sätt ugnen på 175°. Krossa kexen i matberedare. Smält smöret och blanda med kex och socker. Täck botten och kanter på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Grädda pajskalet mitt i ugnen ca 8 min. Sänk ugnstemperaturen till 150°.
Rör färskosten mjuk med elvisp. Tillsätt den kondenserade mjölken. Vispa i äggen, ett i taget. Skölj citronen noga i ljummet vatten och riv skalet. Pressa saften ur citronen, mät till ca 1/2 dl. Vispa ner skal och saft i smeten.
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 50 min. Låt kakan svalna i formen innan den lossas och garneras med bär Rockyroad fudge
200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
25 g smör
397 g sötad kondenserad mjölk
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl minimarshmallows
2,5 dl jordnötter, helst osaltade, rostade
Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med bakplåtspapper.
Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.
Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.
Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.
Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.
Skär i rutor. Förvara i kyl.

1 kommentar:

Sara sa...

Vad god den ser ut!!
ska nog testa baka en sån nästa gång jag får gäster!! :-)
Älskar cheese kake!

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...