tisdag 25 maj 2010

Rester, böcker och planterat mera

Jag gillar inte rester eller skräp eller vad man nu väljer att kalla det. Vi sorterar allt som går. På det viset har vi den minsta soptunnan som vi har hämtning på var 16:e vecka. Sist var den tyvärr full. Jag vill inte ha några sopor alls så jag har skrivit en lista som vi ska skriva upp allt vi slänger i köket på. I badrummet är det mest S mensskydd och topsar. Undra om S vill ha en menskopp när hon fyller?? Jag har hört talas om hushåll som inte har några sopor alls och det är min vision att inte ha några sopor alls.Tyvärr frös komposten i vintras så vi har skaffat en brun komposttunna hos kommunen. Jag vill inte ha kvar den och försöker dra ner på matresterna också. Det blir mest potatisskal och fruktskal i komposten. Jag tycker jag slänger så lite men när tunnan töms varannan vecka är den halvfull.
Jag har flera olika lådor och påsar i frysen med olika innehåll. När lådan eller påsen är full tar jag fram den och simsalabim gör om innehållet. Eftersom innehållet beror på vad vi har ätit och fått rester av blir smaken olika varje gång. Ibland blir det nästan det godaste vi ätit och ibland smakar det urk. Ostkanter - riven ost. Brödkanter - ströbröd eller brödpudding. Lådornas innehåll kräver sin trollkvinna ibland. Pastarester - blir oftast makaronipudding svårt att misslyckas med men smakerna varierar beroende på om det är mycket eller lite stuvade makaroner med. Fiskrester - fisksoppa. Ris + kött och korv burken blir risotto. Grönsaker - grönsaksoppa. Potatis - potatisbullar eller om det finns kött och korvrester pytt i panna. Den lådan som det är mest trolleri med och som det blir mest smakskillnader på är dom resterna som är på grytor och såser. Kalops, dillkött, köttfärssås, biff med bambuskott med mera med mera. Blir en helt ny gryta om det är fastare konsistens eller soppa om det är lösare. Om det blir mycket rester kvar efter en måltid tar maken det till matlåda på jobbet.
För ett tag sedan planterade jag sallad i ballkonglådorna. Jag gör det varje år istället för blommor. Salladen har bara kommit upp i en låda. Dom lådorna jag sådde såband i har inte kommit någonting. Så idag planterade jag om salladen, i ösregn. Sen har jag sått fler chilisar. Och jag har experimenterat igen. Jag har försökt att korsa två av mina Saint paulior. En vit blomma med en blå. Även fast frysen är full fanns det inte en enda brödbit. Surdegsbrödet jag bakade häromdagen fick jag slänga (igen) det var alldeles degigt. Mjölet var också nästan slut så inte gick det att storbaka heller. Om jag inte åkte till Coop innan. M tyckte att jag skulle åka till Coop och köpa färdigt bröd. Det tyckte inte jag som satte på bakmaskinen. Jag ska handla den vanliga Ica handlingen på torsdag eller fredag. 4 av mina reserverade böcker hade kommit till biblan. Kinesisk medicin, Schyssta bananer, Pratmat och Skräp. På posten kom det ett cykelreparationsset för att jag bloggade om elcyklar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips är att satsa på en varm kompost som du kan använda året om vi har en biolan,fungerar utmärkt:) AnnH

mireille sa...

Jag har hört om dom som inte har haft några sopor men MÅSTE betala tömningen ändå,fast den är helt tom. Känns ju inte så kul att vara tvungen att betala nått man inte vill eller använder.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...