måndag 10 maj 2010

Sushifisk och "sparat" pengar

På torsdag har jag fått ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa en svamp och frukttork. Jag mailade obh nordica direkt jag fick syn på den för att ta reda på var i stora staden jag kunde köpa den.

Dom gav två affärer inom samma kedja som förslag. Jag tänkte köpa den redan idag. Jag orkar inte vänta längre. Så jag tänkte ringa affärerna innan och höra så att den fanns, annars skulle jag beställa hem den. Men när jag ringde första affären var det ingen som svarade. I den andra affären var det upptaget. Medans jag väntade sökte jag på svamp & frukttork och fick upp en massa sidor. Bland annat till tretti.se. Rekommenderat pris på obh nordicas hemsida var 595 kronor. På tretti.se kostade den bara 545 kronor. Frakten ingick. Jag beställde den såklart därifrån men det gör att ananasen som jag skulle torka ikväll får vänta ett par dagar. Jag har alltså "sparat" 50 kronor. Jag skänkte 10 kronor till regnskogen så jag "sparade" bara 40.

Igår kväll på dokument utifrån handlade det om fiske till döds. En fransk dokumentär från 2009. I takt med att sushin gör segertåg står fisket inför en katastrof. Den slutade inte förens 23.00 och jag är jättetrött på kvällarna så jag såg den på svt play idag. Första delen handlade om den blåfenade tonfisken. En av huvudingredienserna i sushi. Dom samlar in så mycket tonfisk som det bara går på våren. Sen förvaras den i gödningsanläggningar där man matar dom tills dom säljs på hösten. Om 10 år kommer människan ha eliminerat hela fiskebestånd som funnits på jorden i över 7000 år. 236 fiskarter är redan utrotningshotade. Trålfiske som blev vanligt på 1800 talet finns det ingen forskning om. Det är lagligt att trålfiska men det är rena döden för fiskarna, korallreven och undervattensvärlden. Trålarna slukar allt i sin väg. 5 - 10 ton fisk fångas varje gång. Om fiskebåten har uppnått sin kvot av någon fiskart slängs den tillbaka i havet, men då är den redan död. 60 % av all fisk som fångas är trålfiskad. Djuphavsfiske gör att fiskarna nere på djupt vatten blir utrotade. Dom flesta fiskarna som lever på djupt vatten fortplantar sig sent, vid 30 - 50 års ålder. För att komma tillrätta med fiskbristen odlas en massa lax bland annat odlas norsk lax i Chile. Befolkningen som bor i Chile och försörjer sig som fiskare får inte plats i sina egna vatten på grund av laxodlingarna. Dom är så stora är vattnet blir förorenat och syrefattigt. Vilket gör att dom vanliga fiskarna dör. 30 miljoner ton fiskar blir fiskmjöl för att bli foder åt laxodlingarna. Det går åt 3 - 4 kg foder för att föda en lax på 1 kg. Det som händer i haven syns inte på ytan som en skogavverkning gör. Det är det som är så farligt.

1 kommentar:

Lina på tretti.se sa...

Hej Hemmamamman! Vad roligt att du hittade till vår sida och speciellt att du fann det du letade efter! Skriv gärna hur frukten blev sen. Kan även tipsa om att vi har en sida på facebook, där de som gillar oss får exklusiva rabatter och erbjudanden. Skulle kunna vara kul om du vill köpa något mer hos oss framöver! Lycka till med torkandet :) /Lina på tretti.se

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...