onsdag 12 maj 2010

Svar, el och funderingar

Gevalia eller rättare sagt kraft food svarade. Men jag blev inte så mycket klokare för det. Affärerna använder ofta bryggkaffe som lockpriser och har då sänkt priserna så pass mycket att det inte reflekterar den riktiga kostnaden. Hela bönor priserna är mer korrekta. Det är även det rådande priset för hela bönor segmentet generellt. En annan orsak till varför hela bönor är dyrare är att det produceras så mycket mindre volymer och då blir det dyrare. Hur kan det vara dyrare med hela bönor?? Malt kaffe är ju före detta hela bönor??? Jag fattar i alla fall inte.
En annan sak som jag inte fattar kommer snart. Jag har läst ut Bygg snålt med egen energi. Vilket inte var så betungande, den var bara på 72 sidor. Det mesta handlade om solvärme och hur man skulle utnyttja solvärmen bäst. Jag fick inga nya tips av boken som jag hade hoppats på men den var en riktig ögonöppnare. En normalvilla gör av med 25.000 kWh/år. Deras hus gör av med 7500 kWh. En viss skillnad. Men det jag inte fattar är: vi gör av med 25.000 kWh/år. Då har vi värmepump som komplement till elpannan vilket bara det ska minska elförbrukningen. Vi har lågenergilampor överallt. Alla tips om energisparande som finns följer vi. Alltså borde vi ligga under det normala. Har vi en energitjuv någonstans?? Om vi har det måste vi hitta den fort som attans. Om vi stänger av alla apparater i hela huset och sen sätter på Uninelen. Sen sätter vi på apparat efter apparat tills vi kommer på vart energitjuven finns.
Ikväll är det avslutning på kyrkråttorna. Som vanligt när det är avslutningar så samlas det inget nuförtiden. Jag vill gärna ge fröknarna något för att visa min uppskattning. Jag har 4 förslag tills ikväll: 1. Jag ger ingenting och hoppas att ingen annan ger något heller. 2. Vi ger varsin chokladask som jag redan har köpt och egentligen ska ge till miniorfröknarna när miniorerna slutar nästa vecka. 3. Vi åker och köper något annat. 4. Vi ger bondgården som jag har ute på försäljning på Blocket. Då går den inte till fröknarna utan till kyrkans barnverksamhet. Till frågan hör att jag frågade en av dom andra mammorna förra veckan om vi skulle samla eller inte och hon skulle fråga en av dom andra mammorna. Men efter det har jag inte hört något mer.
Det blev 84 buljongtärningar. Ett paket med 12 buljongtärningar kostar 11,90 och det blev alltså 7 paket. Det blir 83 kronor. Hur mycket rotfrukterna kostade vet jag inte så om det blev en besparing vet jag inte.

S har en kompis som ska åka till Frankrike med sin franska grupp nästa vecka. Hon blir åksjuk nästan bara av att titta på något som rör sig. Allt hon provat som ska minska åksjuka fungerar inte. Sist fick hon rådet att dricka ingefärste. Så hon ska få några ingefärsbitar och testa. Återkommer med resultatet.Mamma fick änglaörhängen som jag gjort i julklapp. Hon har haft på sig dom nästan hela tiden efter det. Eller så har hon bara på sig dom när hon träffar mig. Hon var på damgolf igår och då var det en dam som hade frågat om hennes örhängen. När mamma sa att jag gjort dom ville hon att jag skulle göra ett par till henne med. Hon skulle såklart betala för dom. Så nu har jag ingen aning om vad jag ska ta betalt för dom. Materialet räknade jag ut igår kostar 15 kronor. Maken tycker att jag ska ta 30 kronor och S tycker 50 kronor.

2 kommentarer:

Margit sa...

Klart du ska ta betalt för din tid också :-)!50 kr tycker jag absolut inte är för mkt.

Mireille sa...

Hej,jag har precis hittat till din blogg och tycker den verkar helmysig,kul att läsa om alla dina projekt ; ) Örhängena är söta så jag tycker 40-50 kr verkar lagom annars kanske du kan fråga henne vad hon vill ge för dom.Människor har en tendens att betala dyrt för handgjorda saker.

Hälsa gärna på i min blogg ; )

/Mireille

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...