tisdag 29 juni 2010

Aktiv dag efter aktiv och turbulent helg

Helgen har innehållit bråk, tjafs, matförgiftning med påföljande spyor. Men det ligger förhoppningsvis bakom oss just nu. Matlådorna i frysen börjar att ta slut. Till viss del beroende av att maken slängde över hälften för dom var för små eller hade något annat enligt honom fel. Så jag har "roat" mig med att göra vårrullar. S är bättre än jag på att rulla dom så hon hjälpte till. Receptet kommer någon dag på min receptblogg.Brödet börjar också att ta slut så en sats långpannebröd har det också blivit. Perfekt när man egentligen inte orkar baka. Man slänger bara ihop smeten och in i ugnen. Ingen jäsning, ingen knådning. Receptet finns här. Sen har jag hittat en ny favoritmarmelad. Jag är som jag skrivit förut marmeladtokig. Jag har fortfarande x antal burkar marmelad av olika sorter i matkällaren men hittar jag ett nytt recept måste jag bara prova det. Ananasmarmelad heter den nya favoriten. Så god. 2 burkar blev det. Receptet finns här.Rabarbern växer så det knakar. Så ny rabarberdricka har det också blivit. Salladen däremot syns det inte ett liv ifrån. Konstigt? Den som brukar växa så det knakar den med. M har ett par JL jeans som han har använt frekvent. Han var en märkessnobb ett tag. Nu har han vuxit ur dom. Jag har lappat dom i grenen ett par gånger. Dom var nu sönder igen så jag har lappat dom igen. Jag funderar på om det går att sälja dom på Tradera. Ett par nya JL jeans kostar x antal hundralappar så några kronor kanske dom ger. Även fast dom är lappade i grenen.
Vi har en husvagn. Makens älskling. För att få ihop lite extra pengar till semestern brukar vi hyra ut den till en familj utvandrade svenskar. Dom bor i England men kommer "hem" varje sommar och brukar tillbringa första veckan i våran husvagn i Torp. I år är 3 eller 4:e året dom hyr den av oss. Vi känner inte varandra utan vi svarade på deras efterlysning av husvagn. Förutom ett tillskott i semesterkassan brukar vi få något gott från England. I år blev det en chokladask och en Buddwiesser grillolja. På posten kom baksaker för att jag skrivit recept på Baka.se. Mandelspån, gelatinblad, vaniljsocker, dekorfigurer, dekorationsglasyr, 3 sorters strössel, romarom och muffinsformar. Allt helt gratis. Me like. Loppiset som är i byns kyrka varje sommar har öppnat. Jag och L gjorde ett besök. L fick nya tofflor, en till leksakshund (inte med på bilden). Sen blev det 12 nya glasfat. Dom går sönder hela tiden så vi har/hade 10 stycken i 3 olika modeller. Nu har vi 22 stycken i 4 olika modeller. Jag har hittat en nya favorit på TV. Denna månad ska jag som utmaning inte se på TV. Vilket har gått över förväntan. Jag tittar men inte alls lika mycket som jag brukar. Men igår på jobbet hade vi en lugn stund och då hamnar vi oftast framför TV:n och då var det Det goda livet. Jag var tvungen att se om det på svtplay idag. Skrutt också att jag missat dom föregående avsnitten. På svt:s sida kan man läsa följande om serien:
Brittisk matlagningsserie. Säsong 1. Avsnitt 4 av 8. Hugh Fearnley har valt att leva gott och naturnära. Med vänner lever Hugh av egenodlat och grannars kött och njuter av lantgårdsarbete, sällskap och god mat. Han vill också skapa förståelse för hur vi väljer vår mat, att vi tänker på vad det är säsong för just nu, odlar det lilla vi kan och köper resten så nära råvarornas ursprung som möjligt. En serie som ger oss inspiration, handfasta tips och rikliga exempel på vad var och en av oss kan göra. Och så massor av goda recept förstås. Igår gjorde han fläderchampange. Jag ska helt klart plocka fläderblommor och prova.
Cecilia undrade om jag har någon bra idé om kursmatrial till kursen som jag kanske ska hålla i frivillig enkelhet. Det har jag inte än. Jag tänkte blanda lite tidsverkstad med tips från böcker med egna tips. Säkert kommer det innehålla lite spartips också eftersom det ligger mig varmt om hjärtat. Jag funderar närmare på upplägget när jag vet om Medborgarskolan nappar på förslaget eller inte.

1 kommentar:

Nathalie sa...

Jag säger bara det: man ska ha husvagn! ;) Smart att hyra ut den när ni själva inte använder den...

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...