lördag 26 juni 2010

Kvällsäventyr och aktiv dag

S och hennes kompis C var och grillade igår kväll tillsammans med ett gäng andra tjejer. Dom var i stadsparken inne i stora staden. C skulle sova över här eftersom vi (jag) erbjudit mig att hämta tjejerna efter avslutad grillning. Det brukar alltid vara maken som hämtar när det är sent på kvällen. Anledningarna är två. Ett: Jag är mörkrädd och gillar inte att vara ute ensam på kvällen. Sittandes i en bil eller inte. Två: jag gillar inte att köra bil sent på kvällen. Men nu var det midsommar och gubben ville ha nubben. Jag gillar inte nubbar eller sprit och tycker livet är för kort för att äta eller dricka sånt jag inte gillar. Jag har smakat nubbe en gång för massa år sedan och aldrig mera. M som numera är 18 år skulle få nubbe för första gången. Det var meningen att han skulle bort på fest men när han fick reda på att det var 10 stycken varav han kände 2 och att festen gick ut på att supa skallen av sig avstod han. Nubbe var inte direkt M:s favorit heller men han fick ner två stycken i alla fall. Nu kom jag ifrån ämnet igen. Hämtningen av S och C var det. Jag är en väldigt omodig människa Jag gillar inte att vara ensam, jag gillar inte mörker eller höjder. Jag är blyg och vill helst inte prata med okända människor. Jag jobbar som sjuksköterska. Om det är för att jag är vårdande låter jag vara osagt. Men när jag ser någon som far illa vill jag gärna hjälpa till. När jag hämtade S och C vid halv 11 igår kväll såg jag en gammal man i en rullstol på en tvärgata. jag jobbar men gamla människor och tänkte direkt att han var på rymmen från hemmet. Jag vände om och stannade bilen och gick ut och pratade men honom. Han var ute och letade cigarettfimpar för hans gode man gav honom inga pengar till cigaretter. Nästa gång gode mannen kom på besök skulle han knivhugga honom. När jag frågade vart han bodde sa han där och pekade på sjukhemmet som ligger där och sa även namnet på hemmet. Jag frågade då om dom visste att han var ute? Nej svarade han men det ser dom väl när dom går in på mitt rum. Han frågade om jag hade en cigarett vilket jag inte har eftersom jag inte röker. Då kan du få krama mig istället för jag fryser sa han då. Vilket jag också avböjde. Då kom det ett gäng ungdomar cyklande och han skrek till dom "har ni cigg?" Dom stannade och en av killarna kom fram och sa känner du igen mig?? Och gav honom cigg. Jag hoppade då in i bilen och körde hem. Egentligen skulle jag nog ha ringt på hemmet och sagt att han var ute. Men eftersom han var så röksugen och äntligen fick sin cigg så.................................. Hemskt egentligen att han måste rymma från hemmet och leta efter andras fimpar för att få röka. C och S tyckte att jag var jättemodig i alla fall. Jag som är största räddharen i byn.

Strålande sol och tvättdag kan det bli bättre. Jag känner mig mer miljövänlig när tvätten får torka ute än nere i källaren. 3 maskiner sängkläder och handdukar. Renbäddade sängar.Jag har bakar nya läfsor. Jag bakade en laddning för inte alls länge sedan och räknade ut att dom skulle räcka tills jag gick på semester. Men nu är dom slut och jag ska jobba 10 kvällar till. Läfsor är perfekt kvällsmat på jobbet. Jag skulle behöva baka vanligt matbröd till frysen också. Varje gång jag går förbi bröddisken när jag handlar och ser priserna ryser jag. Hur kan en limpa som max kostar 5 kronor att baka kosta 25 kronor???? Jag har lagt ut flera auktioner på Tradera. Vana Tradera säljare säger att det är brist på bud just nu. Tråkigt eftersom det är nu jag kommit igång och försöker få ihop till min duschvärme växlare. Undrar vad det beror på?? Vädret?? Har folk dåligt med pengar?? Men då borde dom ju köpa mer begagnat och mindre nytt. Förra veckan la jag aldrig ut någon auktion men några osålda saker hängde kvar. Så jag fick en auktion såld och tjänade hela 9 kronor. Med den här takten får jag duschvärme växlaren om 5 år. Sen har jag mailat medborgarskolan om att jag vill bli kursledare för en kurs i frivillig enkelhet.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Vilken bra idé att hålla en kurs i frivillig enkelhet!! Jag har funderat på något liknande fast kanske mer med fokus på "hemekonomi".

Har du nån bra idé om kursmaterial?? I så fall skulle jag kanske våga maila jag också :)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...