tisdag 8 juni 2010

Mögel, hallon och hemgjord yoghurt

En av mina kollegor på jobbet har en egen firma som håller på med hälsa och alternativ behandlingar bland annat. Hon har nyss gått en kurs i något som heter frekvensmätning och har skaffat apparaten till detta. Jag har som jag skrivit förut en mage som inte är som den borde vara. Frekvensmätningen tar reda på vad man har för fel och botar det genom att skicka ut frekvenserna på det som är för högt. Jag var på det idag. Jag hade 9 toppar varav några ska behandlas. Det var ingen rolig information. Bland annat har jag en massa plack, mögel, svampar och parasiter. + en massa vanliga luftvägsinfektioner. Något som jag inte känt av. Det som var intressant var att nästan alla topparna gav magbesvär av olika art. Jag har gjort nytt iste. Pepparmynta denna gången med. Gott och läskande när det är varmt. Sen att pepparmynta har en massa goda egenskaper gör ju inte smaken sämre. Sen har jag gjort yoghurt. Jag gjorde det mycket förr men slutade av någon anledning som jag inte kommer på nu. Nu får väl ändå människan ge sig hemgjord yoghurt. Självklart. Blir billigare än den köpta. Hur mycket billigare vet jag inte eftersom jag inte vet hur mycket värmedynan kostar i ström. Någon dag när jag kommer ihåg och orkar ska jag ta elmätaren och mäta hur mycket ström värmdedynan drar. Om man vill vara mer ekonomisk kan man bara ställa yoghurten på ett varmt ställe minst 24 timmar. Receptet finns som vanligt på min receptblogg här.

Jag hade en sprits som jag fick ärva efter mamma. Den gick sönder så jag fick en ny av maken i present för flera år sedan. den gick också sönder. Så då köpte jag en tygsprits. Men efter bara några gångers användning gick den sönder i limningen. Maken limmade då om den. Men efter bara några användingar hände samma sak igen. Så idag har jag sytt ihop den istället för limmat. Jag hoppas det håller bättre.Grannen har en sommarstuga där dom har en massa hallonbuskar. Eller hade kanske jag ska skriva. Jag hade en annons ute i den lokala tidningen om att jag ville köpa hallonskott men ingen svarade. Jag frågade då grannarna om dom hade hallon i sin sommarstuga - vilket dom hade. Vi kunde gärna få hur mycket vi ville. Idag har vi varit där och fikat och grävt upp hallon. Vi ska ta staketet från baksidan och sätta på framsidan. Staketet på framsidan ligger nästan ner av ålderdom. På baksidan ska vi plantera hallonhäck istället för staket. Både nytta och nöje. På posten kom det 4 par strumpor för att jag bloggat om strumpor. Ett spel för att jag skickade in streckkoder från Malaco påsar som jag vann.

L:s fröken fick sitt brev idag och hon blev så glad att hon nästan grät och kramade om både mig och L en lång stund. Kul!! Fram för fler uppskattningsbrev istället för gåvor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...