onsdag 30 juni 2010

Önskas, skänkes och rester

Jag gillar inte rester. Varken matrester eller sopor. När jag kokar saft gillar jag inte saftresterna. Jag är för ekonomisk för att slänga dom. Så jag brukar koka om dom. Jordgubbssaft eller annan söt saft blir sylt. Krusbärssaft blir krusbärsmarmelad med whiskey. Rabarberdrickan blir torkat rabarbergodis ibland och kräm ibland. M var sugen på rabarberkräm igår
så idag blev det rabarberkräm på drickresterna.
Jag gick med på Facebook för att få tillgång till gruppen Bortskänkes/Bytes/Ges/Mottages/ Doneras. Jag har slängt ut lite saker som vi har (bland annat ett pingisbord - ingen nappade).
Sen har jag efterlyst lite saker. Senast idag. Sökes. En frysbox stor eller liten spelar ingen roll. Burkar och flaskor med snäpplock. En stor tunna att samla regnvatten i. Jag har även svarat på två skänkes saker. L:s bilmatta.
Och idag 18 gamla ölflaskor med snäpplock. Jag gillar såna grupper, ringar och vad det nu är. För flera år sedan var vi med i stora stadens bytesring. Det var i början när den var alldeles nystartad så det var väldigt få medlemmar. Så när vi varken fick det vi önskade eller blev av med det vi skänkte så slutade vi. För några år sedan fick jag för mig att jag ville bli medlem igen. Men dom är väldigt svåra att få kontakt med. Då fanns ingen kontaktperson utan dom träffades på ett cafe inne i stora staden en gång i månaden och registrerade nya medlemmar. Den kvällen dom skulle vara där stegade maken och jag dit tillsammans med några andra intressenter. Men ingen kom. Då gav jag upp den tanken. Men nu har den börjat att komma igen. Gruppen jag är med i på Facebook är bra men jag skulle vilja vara med i fler större och andra grupper. Så nu håller jag utsikt i tidningen under händer idag om bytesringen ska ha möte. Freecycle är en annan grupp som jag skulle vilja bli medlem i. Tyvärr finns det inte i våran stad. Jag funderar lite på att starta en Freecycle grupp så jag mailade den i Götebrog för lite information.
Hej. Jag vill gärna vara med i freecycle eftersom jag avskyr skräp och älskar återvinning. Tyvärr finns ingen grupp i X. Jag funderar nu på att starta en själv men skulle behöva lite råd och tips innan känner jag. Efter att jag reggat mig på freecycle.org vad händer då?? Hur får man ut att man skapat gruppen?? Är både facebook och en hemsida bra att ha?? Mer som kan vara bra att veta innan jag tar steget??
Tack för hjälpen och ha det bra

En annan sida som är bra är Bookmoch. Jag har blvit av med flera böcker och även fått några nya. Idag fick jag min senaste moochade bok. Downshifting the bestselling guide to happier, simpler living.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...