måndag 19 juli 2010

Fynd, flygplan och semester

Min sista jobbarkväll innan semestern var igår. Nu är jag ledig i 5 veckor. När folk undrar vad jag ska göra och jag svarar inget bara ligga och lata mig och vara. Då tittar vissa med fascination på mig och vissa tittar som om jag är dum i huvudet.
Min kollega för kvällen igår gick också sin sista dag innan semestern så jag hade med en tårta och bjöd på. Receptet finns här.
När jag ändå höll på och gjorde tårtan gjorde jag en extra idag. För att fira att S har namnsdag .Jag är mycket inne på hemgjorda presenter. Stackars svärmor fick bara hemgjorda presenter när hon fyllde år häromdagen. Brödet önskade hon sig i och för sig. L:s, svärfars, svärmors, kusinens och makens morbrors favoritbröd. Recept finns här. Sen fick hon hemgjord bananlikör och änglaörhängen.
Jag vill ha presenter och julklappar färdig köpta flera månader innan så jag börjar nästan få ångest över julklapparna. Imorgon åker vi till Ullared. Jag har försökt att stå emot länge men nu går det inte längre. Jag var dum nog att ge S ett presentkort till Ullared i julklapp och hon vill såklart utnyttja sin gåva. Maken vill också åka dit. Så jag har redan börjat klura ut vad alla ska få och vissa av klapparna ska inhandlas på Ullared är det tänkt. Vissa blir som vanligt hemgjorda. Pappa fick brända mandlar idag. Julklappen som räcker hela året. Dessutom är det bra ur den synpunkten att vi mest myser med popcorn och när jag får tummen ur och gör mandlar till pappsen gör jag till oss också.
Groddhinken fungerar lite väl bra. Det blir MASSOR med groddar. Så många att varken vi eller djuren hinner äta upp dom innan dom ruttnar. Om det beror på värmen eller inte vet jag inte. Så nu groddar jag som vanligt i en glasburk och ska försöka med groddhinken i höst igen. Skotten gör jag som vanligt nya flera gånger i veckan.Jag har lite bebisklädpaket ute på Tradera. Jag tvättade dom häromdagen och hängde som vanligt ut tvätten på strecket. Efteråt kom jag på att grannarna måste undra när det hängde en massa bebiskläder ute. Jag har fått en till bok via Bookmoch. The simple living guide. Den kostade 19,6 dollar att skicka från USA och hon som skickade hade gjort en glad gubbe och skrivit Happy reading på kuveret. Blev så glad. Dels av hennes glada gubbe. Dels att hon skickade den till mig fast det kostade så mycket i porto.En annan ska som gjorde mig glad var att hon jag jobbade med igår gav mig massor med barnkläder helt gratis. Hon har två tjejer som är äldre än L. Jag frågade om hon hade regnkläder efter dom som jag kunde få till L. Då tog hon med en stor kasse full med andra kläder som jag fick. Klänningar, shorts, byxor och tröjor. Jag och S åkte förbi loppis och lämnade in en massa utrensade grejer. Såklart var vi "tvungna" att gå in och titta på alla sakerna. Några fynd blev det. En kylväska, en klocka som dels säger tiden som man ställer in och dels säger en tid som man ska ställa in, bokstavstämplar och ett spel till Halloween eller andra spökiga dagar. 40 kronor för allt. L och maken har byggt en flygbil. Det syns inte så bra men det är en böjd spik som ratt och sen är det soffor. L kallar numera garaget för snickarboden. Hon har dessutom fått en tredje Astrid Lindgren favorit. Förutom Pippi och Nils Karlsson pyssling gillar hon också Emil numera. En annan film som hon gillar är Lejonkungen och hon vill ha Lejonkungen 2. Tyvärr finns den inte att köpa längre. Om jag söker efter den på Tradera säljs det mest vhs filmer. Men det vill jag inte ha en jag vill ha en dvd. Det blir så dålig kvalite på gamla vhs:er. Men på dvd:erna på Tradera är utgångspriset 299 kronor. Jag tänkte ge L den i julklapp så jag har lagt in en annons på Blocket om att jag vill köpa en Lejonkungen 2. Nu hoppas jag att någon nappar.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...