söndag 4 juli 2010

Klädinventering, moderator och smarta idèer

Det är så varmt att det inte blir speciellt mycket gjort. Jag har kollat igenom L:s kläder i storlek 134/140 som är hennes nästa storlek. Allting fanns redan, nästan! Till och med vinteroverall, termobyxor, vinterjacka och regnkläder. Det enda som behövs är regnställ till fritids. Jag imponeras av såna människor som köper alla sina barns kläder begagnat. Men jag är ju likadan. Även fast det inte känns så. Jag skrev upp vad som fattas i storleken efter och vad som fattas av skor, stövlar och tofflor för att kunna komplettera om jag hittar något på loppis. Nu har L storlek 31 i skor. Jag skrev en efterlysning på Facebook sidan Bortskänkes/Bytes/Ges/Mottages/ Doneras om regnkläder i storlek 134/140 och gummistövlar i storlek 35. Bra att vara ute i god tid om stövlarna. Jag tänkte en sekund lägga in en efterlysning om vinterstövlar också men då tror säkert folk att jag har fått solsting. Nu hoppas jag att någon svarar på efterlysningen. Idag har 3 stycken till ringt om rutchbanan. Att den var så populär. Jag har gått med i Freecycle och skickat in en ansökan på att få bli moderator. Jag hoppas jag får det sen ska jag börja värva medlemmar.För ett tag sedan var maken och jag på Coop. Maken hittade då en kartong med Toscatårta och ville köpa den. han längtade så efter Toscatårta sa han. När vi fick se priset åkte kartongen tillbaka till hylla igen - över 100 kronor. Idag överaskade jag maken genom att göra en egen Toscatårta till fikat. Bra mycket billigare än 100 kronor och minst lika gott. Receptet finns som vanligt på min receptblogg här.
Skutt kanin är ute i köket hela dagarna. Hon är rumsren så det är inga problem. Nu när det är så varmt vill vi gärna ha köksdörren öppen. Vi har en nätdörr för att inga getingar eller andra oönskade flyfän ska komma in. Den är bara gjord av en ram och ett genomskinligt tyg som jag hade hemma. Vi är inte säkra på om Skutt kanske får för sig att bita hål på tyget och hoppa ut så för att vara på den säkra sidan har vi ett kompostgaller för. Jobbigt när man ska gå ut med mat eller fika eftersom man måste flytta på gallret och lossa på haspen till dörren samtidigt som man balanserar mat eller fika med andra handen. Maken hittade hållare som låg så han borrade fast kompostgallret nertill på nätdörren.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...