måndag 26 juli 2010

Operation och hallonplock

M har haft ont i tån i 5 veckor. Den var varig så jag lade om den med alsolsprit. Men varje gång som det blev bättre och jag slutade lägga om blev den lika ful igen redan dagen efter. Så han ringde vårdcentralen och fick träffa en distriktsköterska för 2 - 3 veckor sedan. Hon la om den med sorbact och sa att vi skulle fortsätta med alsolspritsomslag. Vilket jag gjorde. Första dagarna blev det bättre igen. Då blev det lite bättre igen och sen sämre igen. Jag började då med alsolsprit igen, lite bättre för att bli sämre igen och ännu sämre och sen blev det ett köttsår istället för varbula. Då ringde jag vårdcentralen igen. I helgen har han knappt kunna gått med foten. Han fick en tid för operation och skulle ladda upp med Ipren och Alvedon innan. Sköterskan i telefonen kallade det operation men det är ju bara ett ingrepp men M tog fasta på att det var en operation. Det var ett ordenligt nageltrång och en tredjedel av nageln är nu borttagen. Vi kunde plocka bort några av kompresserna imorgon men fick inte ta av hela förbandet förens om 3 - 4 dagar. När det skulle vara läkt. Det har redan blödit igenom så istället för att plocka bort kompresser fick vi lägga till. M tyckte han var sjuk hela dagen men han var frisk nog att gå med pappa/morfar på hemmalagets match. Vi har som jag skrivit förut planterat en hallonhäck istället för staket på baksidan av huset. Tyvärr blir det nästan inga hallon där i år. Vi hittade 3 stycken. Men S har hittat ett hallonställe på vägen till golfbanan. Där var vi mellan skurarna idag och lyckades få ihop 2,5 liter hallon.
Jag gjorde saft och restssylt. S gjorde hallonpaj. Recept finns här. Varje gång jag tror att jag närmar mig slutet på Freecycle är det något som ska ändras på eller kompletteras. Nu var det gruppens namn som inte fick innehålla Freecycle utan bara stad och land. Så då skulle det ändras vilket gjorde att alla epostadresser också skulle ändras. Sen måste jag ha en co-owner. Maken gick med på att vara det men egentligen ska det vara någon utanför hushållet. Nu är det bara all vinbär och krusbär som ska plockas. Sen skulle jag vilja hinna plocka blåbär också. Typiskt att det ska regna varje dag när: 1 jag har semester och har tid och ork att 2 plocka alla bär som är mogna.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...