torsdag 22 juli 2010

Ullared - ja tack och nej tack

Maken, S, L och jag tog husvagnen och drog till Ullared. En resa på ca 5 timmar. Vi kom fram ställde upp husvagnen och gick iväg och handlade. 35 mil hemifrån och det första man möter är en före detta klasskamrat till mig och hennes föräldrar. Som fortfarande bor kvar i byn nästan granne med oss. Klockan var då 5 på kvällen och köerna från tv programmet fanns inte. Det var inte tomt men nästan. Bästa tiden var på eftermiddagen/kvällen enligt min före detta klasskamrat och hennes föräldrar. Dom var vana Ullaredare. Efter 2 timmars shopping blev det kvällsmat i husvagnen. Jag är positivt överaskad av Ullared och jag kommer med största sannolikhet att åka dit igen. På resan hem satt jag nästan och planerade nästa resa. Efter en nästan sömlös natt i husvagnen gick vi upp halv 8. Klockan 9 var vi tillbaka på Ullared och det var lika mycket/lite folk som gårdagen. Efter 2 timmars shopping när vi var klara var det däremot smockfullt och vi kom knappt fram i gångarna. Kasserna däremot var tomma. Billigt då? Vissa saker var väldigt billiga som till exempel vissa kläder. Maken köpte en kavaj, en kostym, 6 skjortor, en massa strumpor och kalsonger, ett par vadarbyxor och ett par termobyxor (vi hade såklart samma kassa men för att ge ett exempel) för 2000 kronor. S köpte en massa kläder, dvd filmer och hårfärg. Dvd filmer, hårfärg och leksaker var billigt. Ett exempel ett rör med 3 pet shop figurer kostar 140 kronor på leksaksaffären, 70 kronor på Ullared. Jag funderade på att bunkra till kommande barnkalas men gjorde inte det. Pet shop kanske är ute på nästa kalas. Jag köpte 6 stycken julklappar, kläder till L i hennes nuvarande storlek, nästa storlek och storleken efter det. Kläder till mig. Hygienartiklar - dom kostade ungefär lika mycket som på Rusta hemma. Bindor och tamponger var billigt. S vill fortfarande inte ha menskopp. Bakplåtspapper blev det inga men däremot kaffefilter. Mitt evighetsfilter passar inte i nya kaffebryggaren. Jag färgar om kläder ibland och tygfärger var väldigt billigt. Djurmat var också billigt så det bunkrade jag upp till djuren. L fick nya Bakugan. Kollegieblock. Tur att vi hade sparat innan för det blev en kundvagn full
massor av påsar. Tv kamera såg vi också så vi kanske kommer med i programmet i höst. När tv-serien gick tittade jag så ofta jag kunde. Man fick anmäla sig om man ville vara med. Jag funderade på det. Hemmafrun Susanne var med förra året. Hon handlade på Ullared (eller Gekås som det egentligen heter) flera gånger i månaden. Massor med kläder bara för att hon ville ha nytt. Nästan så man trodde att hon köpte nytt istället för att tvätta. Jag svor lite över det eftersom det gav oss hemmamammor ett dåligt rykte. Jag kanske ska ställa upp som en kontrast till henne. Hemmamamman S som måste spara i flera månader för att ha råd att åka till Ullared och shoppa. När jag gav förslaget till familjen skulle M säga upp bekantskapen med mig. Det negativa då? Campingen. Jag fick intrycket av att campingen var att tränga ihop så mycket folk som möjligt på en så liten yta som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det gick inte att boka platser innan men alla som kom skulle få plats sa dom när vi ringde. När vi kom var alla elplatser slut så vi fick stå på tältplatserna. Som inte var markerade så det var tält och husvagnar överallt. Vi höll knappt på att varken komma ut eller in. Servicehuset på tältplatsen hade inget handfat med varm vatten bara kallt. Det var två baracker utställda bara. En med toaletter och en med kök. På kvällen var det i och för sig rätt mysigt utan el. Det blev en tv fri kväll med kortspel och läsning. På morgonen var det stopp toaletterna i båda servicehusen. Då var det bra med egen toa i husvagnen. Jag kommer helt klart att spara ihop till en ny Ullareds resa men då kommer jag inte att bo på den campingen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...