torsdag 12 augusti 2010

Äppel päppel

Äpplena rasar från äppelträdet. Varenda dag ligger det stora driver av äpplen på marken. Maken har varit till den kommunala komposthögen med en stor säck äpplen som jag plockat. Dom är inte riktigt mogna än men jag tröttande på att slänga äpplen så jag tänkte att jag provar att göra mos på dom. En plutt till min mosmaskin gick sönder förra året och maken har glömt att laga den. Han lindande den med isoleringstejp och den blev som ny. Som vanligt fick jag slut på burkar så det blev man tager vad man haver. I detta fall pet flaskor. En kasse inte riktigt mogna äpplen blev 8 burkar och 6 flaskor äpplemos. Det borde räcka till nästa år men det finns många många fler äpple kvar på trädet så det kanske blir en laddning till. Om jag får tag på flera burkar.
Uppfinnarmaken har fått i uppgift att försöka göra en fruktpress till mig så jag kan musta äpplen. Det känns fel att köpa juice när man kan göra egen must. Jag har invigt makens äppeltork. När dom har torkat ska jag dela dom och använda istället för russin. Jag ser fram emot lussebullar med äpple i. Två äppelkakor blev det med. Ett nytt recept eftersom jag har ett överflöd av ströbröd. Recept kommer på min receptblogg.Till lunch blev det en egen tappning av sommarpizza. Jag hittade receptet i en bok som jag fick och skulle recensera. Middag hos oss. Det kändes som en lyxkokbok men pizzan blev en hit och jag kommer helt klart att göra den igen. Recept finns här.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...