söndag 29 augusti 2010

Klädrens, omsyningar och trädgårdsarbete

S gillar tubhalsdukar. Halsdukar som är ihopsydda till en ring är en lätt förklaring om någon inte vet vad det är. Jag visste inte vad det var förens S köpte en. Den är jättegosig och jag gillar numera också tubhalsdukar. S ville ha flera (jag vill ha en men jag har inget att sy om som S hade) så hon tog två gamla sjalar modell lång halsduk och sydde om till två tubhalsdukar.
Före.Efter.Före.Efter. Blir så stolt när S försöker återvinna och göra om gamla saker istället för att köpa nytt. Jag kom på att jag hade gjort en massa ny äppelkakor/pajer men inte våran gamla favorit. Så jag gick ut till vårat kära äppelträd och hittade äpplen så det precis räckte till 2 stycken av våran älsklings gamla paj. Recept finns här. Det är helt klart favoriten hos alla i familjen P fortfarande.Jag har anmält mig till att vara med som medhjälpare på en bytardag som hålls varje år i en grannstad. Jag har fått klartecken från en kompis till mig men enligt henne ska hon som är "chef" över det hela höra av sig till mig. Jag tänkte göra två flugor på smällen och sälja av L:s gamla kläder när jag ändå är där. Hennes gamla kläder är på bilden ovan.Hennes nya kläder är här. Dom gamla kläderna ligger nu i två papperskassar och väntar på nya ägare. Dom "nya" kläderna ligger numera i L:s garderob och byrålådor. 99 % av L:s kläder är inköpta begagnade. Jag trodde att alla hennes kläder fanns. Sist jag tittade igenom fanns till och med regnställ (behövde ha ett till -köpt nytt) och vinterkläder. Men nu när jag böt storlek märkte jag att L behöver ha nya strumpor. Så det ska inhandlas nästa gång vi åket till köpcentret på andra sidan stora staden. Vilket skulle behövas göras nästa vecka. L är bjuden på kalas.
I lavendelrabatten har det vissnat lite lavendel så det började bli glest.
Jasminen som vi köpte och som inte var en jasmin var full av lus så den grävde vi upp. (läs jag maken var borta)Roten var stor och jag och L fick gräva och gräva men nu är den äntligen borta.
Den gula blomman som nästan ser ut som solroser/gula prästkragar sprider sig överallt och skulle behöva hamna bakom en kantsten. För att slippa köpa nya växter så flyttade jag om lite.Lavendeln fick flytta dit jasminen var.Den gula blomman flyttade jag dit lavendeln var. Jag ska sätta ett nät bakom räcket så att blommorna inte ramlar igenom. Sen när dom har tagit sig och spridit sig kommer inte vårat fula trappräcke synas längre så där gjorde jag två flugor på smällen igen. Det blev massor av gul blomma över som jag har lagt ut på Facebook bytes sida. Bytes mot eller skänkes och önskas fläderbuske och en syrenbuske. Det är inte så stor omsättning på Facebook. Några grejer har jag fått som folk har skänkt men ingen har svarat på mina skänkesannonser eller önskas annonser. Freecycle går inte så värst bra heller. Den lokala tidningen har inte svarat på om dom vill göra reklam för Freecycle eller inte. Vi är fortfarande bara 3 medlemmar. Ett överskott av Pucko har gjort nya smaker av smothisar. I fredags blev det pucko och frysta jordgubbar. Inte så gott. Igår kväll blev det pucko med bananpengar och isbitar. Väldigt gott. Det kommer jag säkert att göra igen fast med avnlig mjölk och hemgjort oboypulver.Till mys igår blev det hemgjorda marsmallows. Ibland blir jag lite överdriven jag vet men jag försöker dels att kapa våran matkostnad ännu mera. Jag har haft den så låg som 2500 kronor och vill ner dit igen. Dels vill jag bli av med så mycket tillsatser, e ämnen och allt vad det är som möjligt. Sen vill jag göra så mycket som möjligt själv från grunden. L gillar marsmallows och jag hittade ett recept på marmallows så varför inte? Dom blev goda, mycket godare än köpta. Dom smälte på tungan. Några blev kvar tills idag och då smakade dom som köpta så färskheten höll bara i sig en dag. Det var ett himla pyssel så det blir nog inte varje lördag som jag gör dom men med största sannorlikhet (om jag kommer ihåg det) gör jag utan färg och formar som ben på spökfesten i november. Recept finns här. Jag lekte med tanken att färga dom med rödbetssaft istället för karamellfärg för att få naturligt färgämne men jag gjorde det inte. Jag var för feg, rödbetssmakande marsmallows låter inget vidare men nästa gång kanske jag är modigare.När vi gjorde den vanliga Ica handlingen var jag "modig" i alla fall. Om man nu kan kalla det det. Ris är det mest klimatovänliga maten man kan äta. M gillar inte ris men svär över att skolan har gått över till matvete istället för ris så jag har inte tordas gjort det hemma. Förens nu. Matvete och mathavre är inköpt för att provas och förhoppningsvis ersätta riset i den P:ska familjen framöver. Jag läste om schysst resande hos Anki på köpstopp. Du får lära dig mer om hållbar turism och jobba med hur kampanjen kan spridas runtom i Sverige. Det blir även en guidad tur i utställningen Destination X . Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet, utan bara vara nyfiken på våra frågor och vilja veta mer. Efter avslutad utbildning är du informatör för Schyst resande och kan då till exempel hålla föredrag om deras arbete eller dra igång lokala aktiviteter för ett schystare resande. Jag har anmält att jag vill hamer information och kanske gå kursen när den kommer till stora staden. När jag berättade det för maken bara garvade han. Jag erkänner att jag inte är den bästa förebilden i schysst resande även om jag försöker att förbättra mig. Jag flyger aldrig det är ett stort plus i kanten. Men jag tar oftast bilen när jag ska lämna eller hämta L i skolan, även om jag försöker förbättra mig där. det tar max 15 minuter att gå. Sen tar jag alltid bilen till och från jobbet. Men eftersom jag jobbar kvällar så vågar jag inte cykla eller åka buss, jag är mörkrädd.


I början av oktober kommer det en miljömässa till stora staden och jag vill gärna gå. Så gärna att jag har anmält mig till att bli volontär. Jag hoppas såklart att jag blir uttagen och att jag hinner med att kolla in alla utställare.

Vi har en massa biobiljetter och L vill se Som hund och katt. Vilket hon och maken är och gör nu. L gillar hundar och katter så jag tror det är en perfekt film för henne. Maken brukar ta en tupplur men det är han värd.

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Det kommer nog att droppa in fler på Freecycle framöver. Rom byggdes inte på en dag :-) Just nu händer det jättemycket i Gbgs freecycle men det har som sagt tagit ett par år

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...