torsdag 5 augusti 2010

Rensat ännu mer och varit i stora staden

Mitt körkort går snart ut och det började brinna i knutarna att ta kortet. Jag hatar att vara med på kort så en vanlig fotograf var inte att tänka på. Den enda fotoautomaten som någon i familjen visste fanns var inne i stora staden. S och jag var där förra veckan men den gillade inte mitt bankkort. Maken och jag stämde träff inne i stora staden för att se om hans kort gick. det gjorde det! På ett av korten blundade jag och inget av korten var så där jättebra. Jag som både sminkat mig och satt på mig örhängen. Jag är nästan aldrig inne i stora staden. Ska jag handla åker jag alltid till köpcentret på andra sidan stora staden. Dom hade gjort om sedan jag var där sist. Vi gick förbi ett kondis och eftersom maken och jag hade "träff" hade vi bestämt innan att vi skulle gå in och fika. Men vi fick ändra planerna lite. M som var hemma och tog hand om en sjuk L tyckte vi skulle muntras upp med varsin bakelse. Så vi köpte med oss 4 stycken bakelser hem. 120 kronor!!!!! För 4 bakelser!!!!!! Vi valde det minsta kondiset för vi tyckte vi skulle sponsra honom och inte jätten bredvid. När vi ändå var inne i stora staden åkte vi och hämtade en ryggsäck som L tillsammans med alla andra som ska börja i första klass fick gratis av hemmalagets fotbollslag. Sen hämtade vi en gratis fotboll på Statoil för vi fått ihop antalet tanklappar. Jag fortsätter med rensningen och är nu klar med alla förråd och mitt syrum också. Jag har satt in fler skänkes saker på bortskänkes/önskas sidan på Facebook. Han som skulle hämta skrivaren kom aldrig. Han skulle komma en annan dag skrev han 20 minuter innan ha skulle komma. Så än sålänge har vi inte blivit av med något. Jag har satt in 9 saker till på Tradera. En för lite jag vet. Men jag har även satt ut 6 saker under köp och sälj i den lokala tidningen till på lördag. Om alla sakerna blir sålda har jag alla pengarna till min duschvärmeväxlare. Jag blev så glad att jag surfade runt och tittade på den. Snart ska den bli min! Men ve och fasa! Den ska sitta under golvet i en duschkamin. Vi har en dusch som är gjuten så vi kan inte sätta den under golvet!! Jag måste prata med uppfinnarmaken om han har några förslag. Tackar min lyckliga stjärna att jag såg det innan jag köpte duschvärmeväxlaren. Jag hade till och med börjat tänka ut nästa sak att spara till. Ett FTX aggregat. Med denna smarta enkla apparat återvinns upp till 80 % av den värme som annars bara försvinner ut med ventilationsluften.
Så här fungerar det: Innan den varma förbrukade inomhusluften blåses ut från huset passerar den en metallrotor som är konstruerad så att den lätt kan suga åt sig värmen, men inte föroreningarna i luften. Rotorn snurrar kontinuerligt och överför effektivt värmen till den kalla filtrerade friska luften som sedan leds in i bostaden uppvärmd.
Tekniken kallas FTX (Från- och Tilluftsventilation med värmeväxlare) och det är en effektivare, billigare och mer okomplicerad teknik att utvinna värme ur ventilationsluft än den som används i tex en frånluftsvärmepump. Pris 22.600 kronor!!!! Hjälp. Så mycket saker har jag inte att sälja!! Oreganon, pepparmyntan och citronmelissen hänger nu på tork. Andra omgången oregano.

L är fortfarande sjuk. Hennes ögon har blivit mycket bättre. Jag baddar dom flera gånger/dag med kallt kamomillte. Sen fyller jag hennes termos med honungsvatten varje morgon. Den här rensgången hittade jag självlysande färg. Bra till Halloween. Makens gamla bilgarage. Bra för det biltokige L som nu har parkerat sina bilar där. L:s bilbana. Hon kör och kör. Hon har gjort biljetter och delat ut till mig, maken och M. Varje biljett är för en köromgång. Sen hittade jag tavlor som M och S gjorde när dom var små. Dom sitter nu på väggen i lekrummet/gästrummet/makens tvrum/nuvarande kontoret.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...