torsdag 9 september 2010

Bröllopsdag och arga insändare

Ibland blir jag helt förvånad över vilka fina barn jag har. Maken och jag firade 20 årig bröllopsdag igår och jag fick en tokig idè. Maken som känner mig gick med på idèn. Så här i efterhand var det inget bra men gjort är gjort. L fick ledigt från skolan och maken och jag tog ledigt från jobbet. Sen åkte vi tre till Leksand och köpte knäckebröd och 150 konserveringsburkar. En dalahäst till L från Nusnäs blev det med. Vi har alltså åkt 50 mil på våran bröllospdag för att köpa knäckebröd, burkar och en dalahäst!!! Gjort är gjort. Även om dagen inte blev helt perfekt. Perfekt blev däremot kvällen. M och S hade fixat 3 rätters middag tills vi kom hem. Jag hade handlat och gett instruktioner men i alla fall. Det märks att M läser till kock och det märks att S är en tjej. M hade lagat maten och S hade pyntat.
25 röda och rosa ballonger över hela vardagsrummet.
Rosenblad och tända ljus på bordet. Finkläder framlagda på varsin toalett så vi kunde göra oss iordning innan. Förrätten var krabba. Varmrätten var potatisgratäng med tournedou och sås. Grönmögelsås till mig och rödvinssås till maken. Efterrätten var två sorters glass. S pyntade glassen med tomtebloss för extra stämning. Oxfilen tyckte jag var för dyr så tournedoun är gjord på fläskfile men det gick lika bra det. Tornedoun har en fröklaring i sig. Varje gång (nästan) som jag frågar maken var han vill ha för mat svarar han tournedou. Så tourndeoun var en av mina "presenter" till maken. Bilder på maten finns här.
En av mina andra "presenter" till maken var 2 hjärtformade kom loyer. Det är som små luftballonger som man tänder på. Dom fylls med luft och seglar iväg. Dom är gjorda av rispapper och bambu så efter dom har brunnit klart och landat så bryts dom ner av naturen. Mycket bättre än raketer med andra ord. Om dom hade fungerat vill säga! Maken tyckte det var häftigt men vi bor mitt i ett villaområde så vi fick stega iväg långt bort från alla hus. Maken och M tyckte det kändes så där ändå så vi tände bara en. Och den fylldes med luft men steg aldrig till väders. Vi hittade en å som vi slängde ner den i för att det skulle sluta brinna. Men det var stjärnklart så det var fint ändå.
Mina riktiga presenter till maken var fiskefodral, bok Fiske till husbehov och Forever young cd. Maken är ett stort fan av 80 talsmusik. Fiskefodralet var hans idè men jag gjorde det för att överaska honom. Det är gjort av två gamla jeans som är ihopsydda.Det passar perfekt till två av makens spön.
Jag fick 20 röda rosor av maken.
Sen fick jag en ring och ett hjärta i en berlock. Köpta i Falu gruva när maken var där på konferens. Dom är gjorda av någon sorts sten. Maken sa vilken men minnet är bra men kort.Nu har vi i alla fall knäckebröd så vi klarar oss. Förutom dom vanliga två kartongerna med vanligt knäckebröd blev det en kartong skorpor, en kartong finn crisp och några löskartonger med hårt tunnbröd.
Burkar lär jag aldrig behöva köpa mer heller. 8 kartonger med mellan 15 - 20 burkar i varje kartong för 500 kronor. Köpta av en privatperson i Borlänge.
Jag trodde det var burkar med snäpplock men det var glasburkar med glaslock. Det ska vara gummipackningar till dom här också. På posten kom två trisslotter för att jag bloggat om skraplotter.com. Jag vann 25 kronor på den ena lotten och böt in den mot en ny lott. Ingen vinst tyvärr.I köksfönstret står en överaskning och väntar på att bli klar.
Mamma, S, L och jag har namsdag idag så jag har gjort kolatårta. Nytt recept. Omdöme och recept kommer på min receptblogg.Jag har planterat vitlök. Jag tänkte sätta den i potatislandet men jag vet inte vad maken lagt för jord där. Den var som stora lerklumpar. Så vitlöken är planterad i sallads ballkonglådorna.
S har yrsel ibland. Eller mest hela tiden men ibland blir den så svår att hon får hålla sig i väggarna för att kunna gå. Hon har även svimmat någon gång. Vi har varit på massor med utredningar men dom hittar inget fel på henne. Det känns så hemskt att se henne när det är som värst. I november var det det. Så jag ringde barnkliniken. En läkare skulle ringa upp mig samma dag. Vilket han inte gjorde han ringde mer än 48 timmar senare efter att jag kontakat den lokala tidningen. Vi skulle få en akuttid så fort som möjligt lovade läkaren. Igår kom tiden!! Till den 20 semptember. Mer än 10 månader senare!! Inte ens inom vårdgarantin!! Jag blev så förbannad att jag skrev en insändare till den lokala tidningen. Den 9:e november ringde jag barnkliniken i x och bad att en barnläkare skulle ringa upp mig. Efter hjälp från lokala tidningen så återkom en läkare den 12 november. Mer än 48 timmar senare! Min äldsta dotter har återkommande besvär som vi har varit på flera utredningar för. Dom hittar inget fel och om det blev värre skulle vi höra av oss. Vilket jag alltså gjorde den 9 november. Läkaren skulle fixa en akuttid. Dotterns besvär som går i vågor blev bättre efter ett tag. Men eftersom hon blir väldigt dålig när besväret väl sätter in så fortsatte vi vänta på tiden. Igår i brevlådan kom den så kallade akuttiden till mitten av september!! 10 månader senare! Är det ett akuttid? Tiden var inte ens inom 3 månaders vårdgarantin! Efter vissa nyheter på Tv och i andra medier är jag inte förvånad att barn dör eller får men för livet när man får en akuttid 10 månader efter sitt samtal. Barn är det bästa vi har. Men är deras vård det sämsta vi har? Eller är vården lika dålig för vuxna?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...