lördag 18 september 2010

Grönsakslådor, klädbytardagar och tårtprovning

Maken ska snart byta jobb och ska bjuda på tårta. Det är 38 stycken på hans jobb så i runda slängar blir det 3 - 4 tårtor. Tårtorna ska vara lätta att göra, mättande och helst inte för dyra. Smörgåstårta ville maken inte ha. Dom blir bjudna på smörgåstårta innan varje storhelg och ibland annars med. Gräddtårta vill jag inte göra. Vi har kommit fram till två tårtor att välja mellan. Maken har glömt hur båda smakar så vi måste "tyvärr" köra tårttest. Idag blev det morotstårta.Recept finns här. Det verkade som om jag inte fick bli vikarie på bytardagen i staden bredvid våran. Det gör inget egentligen eftersom L har alla kläder som hon behöver. Men jag hade tänkt lämna in L:s alla urvuxna kläder och samtidigt tjänat en hacka. Maken ska åka till Stöten och lämna husvagnen nästa helg då bytardagen är. Det är även en annan bytardag inne i stora staden. Alltså måste jag antingen släppa tre fulla papperskassar med kläder på bussen eller låna en bil. Jag gillar inte att åka buss. Dåligt jag vet eftersom det är miljövänligare än bilen. Jag gillar inte att vara beroende av andra heller så låna bil vill jag helst inte heller göra. Jag måste göra samma resa för att hämta kläder och eventuella pengar på lördagen också. Så idag har jag roat mig med att lägga in L:s alla gamla kläder på Blocket. Det tog nästan 2 timmar. Det som inte blir sålt tänkte jag sälja på bytardagen i alla fall. Jag hittade en bra sida där alla (nästan, den i andra staden som jag kanske skulle få hjälpa till på finns inte med) klädbytardagar i hela Sverige står. Kolla här.
Jag har länge velat abonnera på ekologiska frukt och grönsakslådor men det har inte funnits i våran del av världen. Men så snubblade jag över ett företag som leverar till oss! Jag har blivit medlem och redan beställt en provlåda.
En mixlåda varannan vecka blev det. Om det fungerar bra så ska vi byta ut den till varje vecka. Eller till en grönsaks och en fruktlåda varannan vecka. Den 27 oktober 2010 mellan klockan 08.00-20.00 tävlar Sverige, Norge, Danmark och Finland om vilket land som kan samla flest personer att fika Rättvisemärkt under en dag. Jag funderar på att anmäla mig. Men jag vet inte om jag ska fika själv eller bjuda någon. Jag jobbar på kvällen så jag kan ta med en fairtrade chokladkaka och lite fairtrade kaffe och bjuda på på jobbet. Vill flera vara med eller bara veta mer tryck här.

Jag har gjort tre flugor på smällen (familjeskämt fråga inte). Pappa fick kuponger på brända mandlar i julklapp. En kupong för varje månad byts mot en påse brända mandlar. L älskar brända mandlar. Det är lördag kväll. Så jag gjorde en dubbel sats. En del ska pappa få, en del fick L som lördagsgodis och det som blir över blir mys ikväll. Recept finns här. L har lånat kameran igen. Hennes favoritmotiv är Skutt kanin. Och Mimmi marsvin.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...