fredag 17 september 2010

Reklam, finns tjänster för allt?

Maken har inte hunnit byta staketet på framsidan än. Någon var "snäll" och drog bort våran nej tack till reklam skylt för ett bra tag sedan. Eftersom brevlådan är gammal och trasig köpte maken en ny ful plåtsak. Jag gjorde en ny skylt som redan sitter limmad rejält på den nya brevlådan. Problemet är att staketet också är gammalt och skruttigt, det ligger nästan ner. Vi har ett nytt staket. Vi sparade staketet vi hade på baksidan där vi satte hallonhäck. Så det är bara att sätta upp. Men det kommer inte upp av någon anledning. Det är ingen idé att slösa en nej tack till reklam skylt till våran gamla brevlåda som vi snart ska elda upp. Det är heller ingen idé att sätta upp den nya brevlådan på det gamla staketet. Alltså får vi massor massor med reklam. Återvinningskassen som är en modell halv papperskasse brukar vara halvfull, nu svämmar den över! En annan dålig sak med reklam förutom allt papper den är tryckt på är att om jag läser den får jag för mig att jag behöver någon sak. Därför har jag slutat läsa reklamen, den går direkt i återvinningen. Igår kom en hög reklam igen och för att ingen post skulle ligga mellan så gick jag igenom den och såg en rad där det stod " vinn en kunskapspedagog till ditt barn, värt 10.500 kronor". Jag gillar allt som är gratis, även om det inte är så ofta som jag vinner saker så jag tänkte det kanske är bra till L. Jag trodde det var ett dataprogram eller liknande. När jag öppnade och läste inne i bladet stod följande:
#"känner du att ditt barn skulle behöva mer pedagogiskt stöd i sitt skolarbete?"
#"får inte barnet tillräckligt med stimulans i skolan för sin utveckling?"
#"blir du stressad av alla vardagsrutiner såsom hämtning och lämning av barnet till aktiviteter och förskolan/skolan?"
#"kräver ditt arbete att du jobbar över ibland?"
#"skulle du behöva hjälp med att få vardagen att fungera med en kvalitativ och lärande stund för ditt barn, samtidigt som det skapar mer lugn och harmoni i familjen?"
"Våra tjänster:
barnflicka - ger barnet en trygg och utvecklande stund innan föräldrarna tar över.
extra mormor - en trygg och glad extra mormor som bjuder på sig själv och förmedlar trygghet, värme och tradition samt ger barnet lekfull tid.
kreativ barnpedagog - utvecklar barnets kreativa sida med en estetisk inriktning t ex inom musik, teater, målning mm
kunskapspedagog - motiverar och förbättrar barnets studieresultat. fokus ligger på studieinlärning.
Finns det tjänster för allting idag? Varför har folk barn om dom behöver såna här tjänster för att få vardagen att gå runt? Jag kan förstå att man tar in städhjälp och liknande för att få mer tid med barnen men att ta in barnflickor och läxläsare? Familjerna som utnyttjar detta har kanske redan idag barnen på dagis hela dagarna att då ta in någon annan att ta hand om barnet även kvällstid gör ju att barnen aldrig får träffa sina föräldrar.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...