torsdag 23 september 2010

Roliga lådan, mässa och fynd

Äntligen kom lådan från Ekofrukter.
Jag kunde knappt vänta innan jag fick öppna den. Kändes nästan som julafton.
Massor av fräscha frukter och grönsaker. Äpplen, lök, morötter, gurka, avokado, tomater, paprika, babyspenat, champinjoner, kiwi, zukini, blomkål och en kruka med timjan.
Allt ekologiskt och hur fräscht som helst. Nu måste jag bara komma på vad jag ska göra för godsaker av lådan. Blomkålen blev stuvad blomkål till korven igår kväll istället för stuvade makaroner. Avokadon blev kvällsfrukten. Det jag måste klura på är zukini (stavas det så?), champinjoner och babyspenaten. Lådan som det kom i ska tillbaka nästa leverans för att återvinnas. Hur bra som helst.
S och jag tog en sväng till Bra och begagnat. S hittade en långkofta, jag två skjortor, L fick en täckväst i storlek 152 att växa i. Sen hittade jag två konserveringsflaskor. Sen hittade jag en jättefin prinsessklänning till L. Den är för 10 - 12 år så den kommer att passa till många prinsesskalas/maskerader i framtiden. Bra och begagnat hade höjt priserna så dom låg i samma klass som Myrorna. Med tanke på att Myrorna har öppet alla dagar och större sortiment så blir det nog dom som jag kommer att gynna i framtiden. Enda anledningen till att vi har åkt till Bra och begagnat är dom låga priserna, som alltså inte är så låga längre.Till lunch blev det äppelpannkakor. Pannkakor med rivet äpple i smeten. L är hemma och förkyld. Maken var också hemma och åt lunch. Han har semester, han är nu på väg till Stöten för att lämna husvagnen och fiska. Vi är nu volvo ägare. Bra för den drar mycket mindre än våran gamla bil och den körs på diesel istället för bensin. Dåligt för jag tyckte om våran gamla bil. Men jag vänjer mig säkert. Jag har inte fått köra den än, inte ens åkt i den. Eftersom maken drog till Stöten på en gång. Med posten kom det 1.000.000 sparpoäng efter min efterlysning. Ett paket med hudvård från Weleda för jag var bland dom 20 första prenumeranterna att svara. Svar har jag även fått från Eco Now mässan. Jag och S ska vara volontärer fredag kväll (den 1 oktober) och packa 500 godiebags. Som tack för hjälpen får vi varsin godiebag och biljett till mässan på lördagen (den 2 oktober). Kul!! Jag som så gärna ville gå på mässan. En annan sak som jag också vill gå på är utställningen Walking closet som visas på stadsbiblioteket inne i stora staden. Hur många myror behövs det egentligen för att göra en bralla? Hur törstig är din t-shirt? Vad har din nya vindjacka med ozonskiktet att göra? Och hur mycket masskonsumtion av kläder tål egentligen planeten? Allt detta och mycket mer handlar "Walk-in Closet" om – en utställning om kläder och miljö med speciell inriktning på forskning om så kallade ekosystemtjänster; de gratistjänster naturen gör som är till nytta för oss människor. Det finns även kläder av bambu och bananblad att se.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...