lördag 2 oktober 2010

Besviken men vad gör det.

S, jag och L åkte iväg för att volontära inför eco now mässan igår. När vi kom dit var han jag haft kontakt med inte där utan det var en annan kille. Vi fick inte packa goodiebags utan vi skulle sätta upp affischer och dela ut flyers på stan. Hur miljövänligt är det? Att dela ut flera 100 flyers? 2 timmar gick vi runt på stan. L var jätteduktig och alla tog hennes flyers. Jag hade jätteont i fötterna efteråt. När vi äntligen var klara sa killen bara tack och hejdå! Ingen goodiebag ingen biljett ingenting!! Blev så besviken och förbannad. Nu tänker jag inte gå på mässan För det första för att jag blev så besviken. För det andra för att jag inte har pengar till biljetten. Det var anledningen till att jag var volontär. Dessutom tvingade han oss att leta reda på affärer som han inte hade en aning om vart dom låg. Ekobutiken var en av dom. Jag brukar gå till den i stadsparken men nu fick jag se den nere i stora staden också. Det var det enda braiga av dom två timmarna. Jag köpte med lite fredagsmys från Ekobutiken, bild kommer imorgon. S, jag och L var dessutom dom enda volontärerna. Den första killen som jag haft kontakt med pratade redan om nästa år att vi kunde vara med då med och vara volontärer, men det kan han fetglömma.
Jag har jobbat 5 år på en gyn canceravdelning. Alla unga kvinnor som låg där hade struntat i att ta sina cellprover. Deras cancer upptäcktes på efterkontrollen efter förlossning. Därför är det viktigt att man gör alla undersökningar man blir kallad till. Både mamografi och cellprov. Självundersök brösten en gång/månad precis efter mens. Sen om man har en slant över kan man gärna stödja rosa bandet, barncancerfonden eller cancerfonden. Eller kanske köpa en påse rosa rattar.


Självundersök brösten så här
Se på brösten i spegeln
Lyft armarna över huvudet och ge akt på förändringar:
* Har brösten sin vanliga form?
* Är huden jämn, har den sin vanliga färg?
* Ser bröstvårtorna ut som vanligt och följer de med uppåt när du lyfter armarna?
Ligg ner...
Lägg vänster hand under huvudet, så att bröst och armhåla ligger fritt. Lägg gärna en kudde under skuldran så att bröstet fördelas jämnare.
...och känn
Känn igenom vänster bröst och armhåla med höger hand. Raka fingrar, lätt tryck. Små cirklande rörelser runt bröstet flera varv. Börja med bröstvårtan. Flytta ut fingrarna någon centimeter och gå runt ett litet varv. Fortsätt varv efter varv tills hela bröstet är genomsökt. Avsluta uppe i armhålan. Övergå till det högra bröstet.
* Hur känns brösten?
* Någon knöl eller förhårdnad?
* Är bröstens storlek och fasthet som vanligt?
Intvålad i duschen
Du känner lättare ojämnheter och eventuella knölar i brösten när de är intvålade och fingrarna lätt glider över huden. Känn igenom brösten på samma sätt som när du ligger ner.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...