lördag 16 oktober 2010

Elupplyst, matlådsbrist? och Halloweenkostym

Makens kväll på energicentrum var givande. Även om den inte gav resultatet som vi hade önskat. Hans fråga som var "lönar det sig för en villaägare att ha en vindsnurra?" (svaret var nej) gav ingen vinst på elprylar för 1000 kronor. Solvärme som ger både el och värmer vatten lönar sig inte för en villaägare. Det som lönar sig är att ha solpaneler som bara värmer varmvattnet. Vindsnurra lönar sig inte heller för villaägare. Snurran måste vara minst 1000 meter upp i luften för att ge resultat. Tråkigt, där gick drömmen om att bli självförsörjande på el upp i rök. Dom håller på och utvecklar pelletspannor som ger både värme och el. Det lät intressant eftersom vi vill ha en pelletspanna för att slippa ifrån våran höga elräkning och våran elpanna. Värmepumpen vi har hjälper till men inte så mycket som vi vill. Frågan är bara när den är utvecklad klar. Det som lönade sig för villaägare är vattenkraft. Tyvärr har vi inget vatten i närheten.
Maken tar oftast med sig matlåda till jobbet. Häromdagen klagade han på att dom nästan var slut. Jag som ändå hade ett ärende till Coop köpte en påse piroger att ha i nödfall. M fick syn på pirogerna och frågade om han fick ta 2 stycken innan träning och match. Han kommer hem sent och då äter han maten vi ätit till kvällsmat. Jag vill ju inte att han ska svälta så jag sa ja. Men så fick jag syn på att nästan alla pirogerna var slut!! På 2 dagar!!! Jag gick då ner till frysboxen i källaren där alla matlådor och annat förvaras och letade igenom den efter jakt på matlådor. Som jag visste skulle finnas.
Jag hittade 15 stycken! Det kallar inte jag dåligt med matlådor men synen är ju olika.
Före det gjorde jag skaldjurspaj för att ha som innan match och matlådor. Jag tänker absolut inte köpa piroger igen. Det känns som att kasta pärlor för svin när 12 piroger försvinner på 2 dagar. Jag har bara 3 aluminiumformar så det blev 3 pajer. Vi diskar ut formarna och återanvänder dom om någon nu trodde något annat. Recept på skaldjurspaj finns här.
Skotten gav inte ingenting när jag skottade för 2 veckor sedan. Dom som jag gjorde föra veckan har i alla fall fått rötter. Jag som skottat och groddat länge och känner mig som van vägrar att ge upp. Så idag har jag satt en sats igen. Groddarna i groddhinken går åt på ungefär 1,5 vecka. Dom håller sig i kylskåpet så länge. Jag svär över våran höga tv räkning. Maken brukar hålla med men när det ringde en snubbe till maken häromdagen var det maken som inte kunde säga nej. Vi har numera Viasat ondemand för 99 kronor/månad också!!!! Det enda som var bra med det var kartongen som den nya boxen kom i. L och jag ska förvandla den till en Halloweendräkt till L:s spökfest. Fortsättning följer.
Det enda som kom på posten igår var en muffinsform i silikon för att jag vann en tävling på Baka.se. Vi var bara två stycken som vann. Det skulle bara ha varit en men vi svarade samma. Jag äter kött men min syn på kött är annorlunda. Min smak också, jag gillar inte hela köttbitar längre. Det växer i munnen. Jag har nog gått tillbaka till barnstadiet för det gjorde det då också kommer jag ihåg. Just nu är jag skeptisk till att köpa kött på extrapris. Har djuret fått sätta livet till för att vi ska kunna äta köttet så känns det mer etiskt om djuret har haft det bra. Lite svårt att förklara. Jag håller på och försöker spara till att köpa 15 kilo ekologiskt och närproducerat nötkött från en gård här i närheten. Efter det ska jag spara till att köpa 11 kilo griskött. Jag funderar även på lamm som egentligen är det bästa köttet att äta. Har jag läst någonstans. Men jag tycker att lamm smakar kofta. En jobbarkompis sa att lamm bara smakar kofta om köttet har kommit i kontakt med ullen. Så det kanske eventuellt blir lamm efter det. Vi äter kyckling rätt ofta och där är jag delad. Kyckling är det köttet som jag kan äta bäst. Men jag vill ju att kycklingarna ska ha det bra också. Jag har inte lyckats hitta någon ekologisk kyckling. Vi brukar köpa nuggets och vingar och fritera. Det köttet är väldigt billigt så dom kycklingarna har det säkert inte så värst bra. Så jag letar alternativ till det. Jag älskar friterade jätteräkor från Kina restauranger men jätteräkor ska man inte äta eftersom mangroveskogarna försvinner. Mangrove är en mycket viktig barnkammare för marint liv. När skogen huggs ner, försämras fisket, både i själva skogen och i havet utanför. Ikväll ska vi prova att fritera fläskfile, kycklingfile och jätteräkor som jag hittade organiska som inte påverkar mangroveskogen på Coop. Mycket dyrare men men. Fortsättning följer här med.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...