lördag 23 oktober 2010

Husmorstips, tester och födelsedagsfirande

S fyllde 17 år i onsdags och idag var det dags för firandet med tjocka släkten. Jag gjorde en ny sorts smörgåstårta som blev smörgåsbakelser. Kallad Tuben.
Recept finns här. Riktigt gott. Men snålt med 1 bit/skalle. Jag gjorde 6 extra och alla utom 1 gick åt.
Till kaffet blev tårtan som var över sen maken böt jobb. Den har legat i frysen. Recept finns här.
Eftersom både pappa och svärfar skulle komma tänkte jag göra mig oskyldig för deras julklapp i oktober. Så jag bakade frallor till svärfar. Recept finns här.Och jag gjorde brända mandlar till pappsen. Recept finns här. S fick saker tills hon ska flytta hemifrån. En gitarr, halsdukar och annat bra att ha. L fick ett sån här akvarium som jag ville ha. Nu vet jag i alla fall vart det finns. På lamplagret. Men 400 kronor är för mycket för min skrala kassa. Så om det finns någon snäll tomte där ute så vill jag ha ett också.
Innan gästerna kom hann jag även med att köra propplösare i tvättstället i badrummet. Det proppar igen sig på 1 vecka. 1 påse bikarbonat, 1 dl vinäger och kokande vatten löser nästan alla proppar. Jag kalkade även av bubbelbadkaret. Fyll upp badkaret till över alla hål. Häll i 1,5 dl ättiksprit och några droppar eterisk olja. Sätt på bubblorna i 10 minuter. Klart.
Det fungerade inte att göra en lövljusstake av keramik. Den sprack i torkningen. När jag jobbade sist hade vi några minuter över. Vi hittade en sida men en massa tester på allt från maskindisktabletter till toapapper. Vissa av testerna visade att det billigaste var lika bra eller till och med bättre än det dyrare. Jag drog ut några av testerna för att ha hemma som påminnelse. Maskindisktabletter: Eldorado kostar 1,06/tablett och är den bästa. Näst billigast är den också.
Hushållspapper: Eldorado är billigast med 0,19/meter. Den suger lika bra som lambi.
Toapapper: Där är Serla bäst. Kostar 1,44/ 10 meter och är näst dyrast.
Tvättmedel: Eldorado är billigast med 77 öre/tvätt men bäst är Grumme som kostar 1,15/tvätt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...