tisdag 26 oktober 2010

Omgjort, åldersdiskriminering och mer förberedelser

Det här har jag skrivit om förr men för några år sedan hade S en spökfest. Den var så lyckad att alla kompisar tjatar att hon ska ha en varje år. L ville såklart också ha en så hon har haft sin lika länge som S. På lördag stundar båda spökfesterna. Vi bjuder på samma saker varje år. Spökmaränger, pepparkakor, spökglass och ögonmuffins till dom små. Korvfingrar men färgad spaghetti på kvällen till dom stora. Jag brukar köpa färdiga muffins och maränger men i år tänkte jag vara duktig. Pepparkakorna är ju gjorda sedan i augusti och ligger i frysen och väntar. Garnering och bilder kommer på lördag eller söndag. Datorn står i tvrummet i källaren där det brukar visas skräckfilm. Det blev tigermuffins. Lätt att göra och brukar uppskattas av dom flesta. Recept finns här.
Massor med egna maränger blev det också. Bara ena plåten syns. En av gästerna på L:s spökfest är intolerant mot gluten och laktos. Förra året köpte jag massor av maränger eftersom J älskar maränger och eftersom det var nästan det enda som hon kunde äta. Trodde jag vill säga. Köpta maränger är inte gjorda på äggvitor utan på mjölkpulver. Laktos alltså. Vis av erfarenheten blir det alltså hemgjorda. Att dom blir billigare och godare än köpta gör ju inte saken sämre. Jag spritsade ut marängerna. Min sprits har gått sönder och jag önskar mig en ny i julklapp. Jag gjorde en provisorisk sprits av ett bakplåtspapper. Jag använder bakpapper i teflon men har ett paket vanliga bakplåtspapper för att kunna kalkera och annat. S fyllde år förra veckan. Hon brukar ha två kalas. Eller parties heter det väl när man är tonåring. Ett party för kompisar för hon fyllt och ett spökparty. I år gick hon med på att ha ett party bara. Kombinerat födelsedags - och spökparty. Enda kravet var att det skulle vara någon form av tårta också. Jag vet precis vad jag ska göra. Kruxet är bara att jag skulle behöva baka en rulltårta nu också. L är hemma och förkyld. Jag som skulle ha jobba ikväll vabbar. Maken är på mässa i Stockholm och kommer hem på torsdag kväll. L och jag har hunnit med och spökpyntat också tack vare det.
Spökfamiljen hälsar välkommen i hallen.

Ena bordet i vardagsrummet.Andra bordet. I år har det inte blivit mer spökpynt.Det har till och med blivit mindre. Jag lånade makens kompressor och skulle blåsa upp en kista, en gryta och ett skelett. Jag blåste visst upp skelettet för mycket. Han sprack med en smäll. S ville ha ett pannband men ville inte köpa ett. Hon hade en mössa som hon inte använde.Den sydde hon om till ett pannband. Jag tror väldigt mycket att o.b kör med ålders diskriminering Man kan beställa prov på deras tamponger. Jag har gjort det till mig och S ett par gånger. Jag använder menskopp men S använder tamponger. Jag som är ekonomisk tycker att 1,50 och uppåt är dyrt för lite plast och papper. Varje gång har bara S fått sitt provpaket och inte jag. Den enda anledning som jag kan komma på varför är att man ska skriva sin ålder och dom tycker att man inte ska använda o.b om man är 40+. Jag har fortfarande mens så varför vet jag inte? Jag ska gå nu gå in och beställa ett paket till mig själv igen och skriva att jag är 20 år. Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...