tisdag 19 oktober 2010

Panta mera och förberedelser

S fyller 17 år imorgon men min dag kommer att vara som ett grabbgäng på krogen - för full så jag förbereder lite. Morgondagen ser ut som följer: 8.30 möte med masen och min chef. 13.00 - 15.30 utbildning på pd mottagningen på sjukhuset. 15.15 - 21.45 jobbar. Utbildningen har jag fått löfte om att få gå tidigare ifrån. Jag ska hämta L 14.30 på skolan. Sen ska maken och jag troligtvis mötas för att han ska ha bilen. Av två anledningar. L ska till tandläkaren 17.00 imorgon för att prova ut något till tandställningen hon ska få på söndag. Sen har bilen redan gått sönder och ska lämnas in på lagning så fort maken ringer och bokar tid, vilket han skulle gjort till imorgon. Nästa vecka är han bortrest. Alla sysslor med bilen (utom att köra den) är makens jobb. Däremellan ska jag gärna hinna fira S med. Med tanke på att hon är skolan hela dagen så blir det lite körigt. Så mina förberedelser har varit att slå in paket. Skulle jag ha gjort ändå. Sen har jag gjort en överaskningstårta som jag tänkte ställa på S plats när hon kommer hem från skolan imorgon. Receptet finns här. Fira S på riktigt med släkten gör vi på lördag. Så det blir inget loppis stående på lördag. Det får bli nästa gång kyrkan har loppis. Jag har inte hunnit få ihop så mycket saker än heller. Jag rensar och rensar. Men eftersom det inte var så länge sedan jag rensade sist finns det inte så mycket att rensa ut. Jag har i alla fall börjat ta tag i burkhögen som är i garaget. Maken, jag och L var till Borlänge och köpte 100 - 150 glasburkar i september. Så förrådet som egentligen inte är ett förråd utanför det ena riktiga förrådet och matkällaren är rejält rensat. Där ska alla burkarna få plats var det tänkt. Burkarna är rejält smutsiga så jag kör dom i diskmaskinen. Känns som ett evighetsjobb med tanke på att det ungefär går i 15 - 20 burkar varje gång. Om jag bara kör burkarna vill säga. Några blir inte ens rena då så dom har jag lämnat till glasinsamlingen. Känner mig lite för rik på burkar så jag kan slösa.
Jag har även förberett till att börja rensa L:s rum. Det ligger en massa lösa skolpapper, teckningar, dagispapper och andra papper lite överallt. Sen ligger det en massa tidningar i olika format. Så jag tog en tidningskorg och slängde alla tidningar som var i den (mina gamla Åter som ingen ville köpa) i pappersåtervinningen. Sen tog jag en pärm som låg uppe på rören i pannrummet. Där ligger alla oanvända pärmar, därav dammet.Jag har klistrat gamla serietidningar på dom. Jag har kassvis med serietidningar sen jag var liten i förrådet. Jag brukar ta dom när jag ska slå in presenter till barn. Ibland känns det som om dom har uppskattat pappret mer än presenten. När L kommer hem från skolan ska jag förbereda ännu mera. Nästa vecka ska L ha sin spökfest så vi ska göra inbjudningskorten. L ville vara med och göra dom. Det jag bland annat rensade bort när jag skulle göra plats för burkarna, var en massa innekrukor. Hur mycket innekrukor behöver man egentligen? Jag funderar på att lämna dom till Plantagen där dom har pant på krukor. En annan bra sak som tyvärr bara är ett forskningsprojekt är klädpant på Ullared. I en inte allför avlägsen framtid kan det bli möjligt att panta sina kläder precis som när man pantar burkar. Svenskar köper i genomsnitt 24 kilo textilier/person och år. Hittills hamnar det allra mesta av det i slutändan i soptunnan. Kläder är ett avfallsproblem som är svårt att hantera eftersom textilier är svåra att matrialåtervinna. Projektet kommer att pågå i 3 år. Det är indelat i två delar. Första delen är att studera konsumentbeteende när man gör sig av med sina plagg. Del två handlar om att samarbeta med Gekås i Ullared och införa pant på kläder som besökarna lämnar in. Om det fungerar bra med pantsystemet kan det komma att införas på flera platser i Sverige.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...