lördag 13 november 2010

Äntligen ved och äntligen snart ett kontor igen

Maken glömde att stänga av strömbrytaren på grenkontakten igår. Han gör det aldrig men eftersom vi höll på och mätte tv:n så sa jag till honom att göra det. Men han glömde det alltså. Så svaret på om det lönar sig eller inte kommer på måndag. Jag har en känsla av att han glömmer det ikväll igen. Maken går och lägger sig efter mig, han brukar sitta och sova vid tv:n ett par timmar innan han går och lägger sig. På jobbdagar går han i säng först.
Men nu är första lasset ved köpt så nu kan vi elda för glatta livet och slippa den höga elräkningen. 2,4 kubik ved närmare bestämt. Mer fick inte plats på flaket så 1,2 kubik till ska köpas nästa vecka. Vi hade 2,4 kubik ved förra året men det räckte inte hela vintern.
1,2 kubik bar jag, S och L ner i källaren. 1,2 kubik bar maken till vedhållaren vi har på baksidan av trädgården. Observera filten/draperiet vi har för källardörren. Vi har ett framför entredörren också. För att stänga ute lite kyla. Just nu håller maken på och lägger golvet i kontoret. Jag har en känsla av att han kommer att känna av ryggen imorgon. Dags att plocka fram massageoljan kanske.
Jag har haft en inneköksdag. Veden bar jag in igår kväll som fredagsmys. Jag har gjort snickers. L har smakat och godkänt så det här kommer jag att göra flera gånger. Recept finns här.
En sak som jag inte kommer att göra flera gånger är glaskakor. Utmaningen på månadens sötsak var färg och jag tänkte göra glaskakor. Jag har gjort det när M och S var små. Men troligtvis fick dom vara i ugnen för länge för färgerna från klubborna försvann. Jag som hade kavlat och gjort små hål i över 1 timme. Nu måste jag komma på någon annan färgade sak till utmaningen. Eller om jag ska baka nya när jag har lugnat ner mig lite. Jag har bakat hamburgerbröd till hamburgaren ikväll, sen har jag bakat långpannebröd (farfars och L:s favoritbröd) recept finns här. Farfar ska få sin november julklapp i form av långpannebröd imorgon. Pappsen ska få sin i form av snickers. Farfar får brödkuponger i julklapp, pappsen får på brända mandlar. Men han gillar allt godis och nötter. Jag ska om jag orkar baka läfsor. Det finns bara två stycken kvar i frysen och jag tar alltid med mig två stycken när jag jobbar som matlåda. Nästa vecka jobbar jag två dagar så om jag inte bakar nya får jag komma på någon annan matlåda att ta med mig eller köpa mat. Jag har gjort egen köttsoppa. Recept kommer. Jag är inne i någon sorts period där jag försöker byta ut och jämföra all färdigmat, halvfabrikat och annat. Jag ska köpa en burk köttsoppa och jämföra innehållet mot hemgjord.En sak som jag redan jämfört är popcorn. Vi gör alltid egna på spisen i olja. Dom innehåller alltså olja, majskorn och salt. Pris: 10,90 för 500 gram som räcker länge. Mikropopcorn: innehåll: popcorn, palm olja och salt. Ingen skillnad innehållsmässigt men prismässigt. Kostar 17,90 och räcker 3 gånger. Fast palmolja ska man undvika som pesten. En annan sak som jag funderar över är mikrougnen. Är strålningen i den bra eller dåligt eller varken eller??? Vissa säger att mikrovågor inte är farliga och vissa säger att dom är det. Ibland funderar jag på att skrota mikron.Jag har även förberett tårtan till imorgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Här är ett supergott recept och det blir många
Snickers

3 dl sirap
1 1/2 dl socker
kokas 1 minut.

1 brk jordnötssmör
1 1/2 dl kokos
1 1/2 tsk vanillinsocker
15 dl flingor special
När sirap & socker kokats så blandar man allt, bre ut i långpanna & bre över en smält blockchoklad.

Denna är luftigare för att man använder special flingorna, otroligt god.
Har du provat att göra koskit någon gång?
KOSKIT
3 dl havregryn
2 dl socker
1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vanillinsocker
150gr smält smör
1/2 dl sirap
1/2 dl mjölk
Dega ihop allt, dela i 2 högar. Grädda 1 hög lite utplattad i ugn (175 grader) ca 15 min, ska inte bli för brun,samma sen med andra högen.Använd bakplåtspapper. När båda kallnat vispar man 2 dl grädde och lägger emellan, denna är godast att göra en dag innan.

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...