måndag 1 november 2010

Clementinkross, marsipan och Blossabrist

Jag hatar nu alla bus eller godis barn ännu mera!!!! I lördags hade vi spök-kalas och spökfest. En av gästerna på L:s spök-kalas hann inte mer än hem så var hon tillbaka och ringde på dörren och sa bus eller godis!! Lite väl häftigt tycker jag eftersom hon hade varit här i 2 timmar och ätit och druckit + att hon fick med sig en godispåse hem. Hur som. Hon fick ett halsband som var över efter L:s kalas. Sen kom det ett gäng till som också fick godis. Dagen efter i söndags alltså kom det också flera gäng spöken och monster och bus eller godisade med. Dom första fick ormar som var över sen L:s kalas. Sen fick dom lösgodis. Sen kom jag på att jag hade massor av klubbor kvar sen L:s kalas. L äter inte klubbor och ingen annan i familjen P heller. Så nästa gäng som kom fick varsin klubba. Sen kom ett gäng till och dom fick varsin klubba med. Men så sa dom "va får vi inget mer?" Otacksamma bortskämda ungar!!! L satte i vanlig ordning igång och tjatade att hon också vill gå bus eller godis så vi fick köra föreläsning x antal gånger att vi gör inte det i våran familj. Vi tycker att det räcker med påsk och så vidare och så vidare. När jag hämtade posten i eftermiddag låg det en spräckt clementin på yttertrappen. Hela dörren, dörrkarmen och fönstret var fullt med clementinsaft och clementinskal. Jä**a ungar. Jag tycker nu ännu mera att Halloween bara är för att vi ska handla mer. Vi firar inte Halloween i Sverige! Jag vet att jag är dubbelsidig här eftersom vi har spökfest. Jag tycker att Alla helgona ska firas med minnen av nära och kära som inte längre finns bland oss. Halloween kan firas hemma och inte med en massa bus eller godis spring. För att vara säker på att få Blossas årgångsglögg så beställde jag den i mitten av september. 1 oktober fick jag ett sms om att den skulle komma till butik nästa vecka. Vilket alltså var flera veckor sedan. Jag väntade och väntade på att sms:et skulle komma om att jag kunde hämta glöggen. Idag gav jag upp och ringde systembolaget dit jag beställt flaskan. Det hade blivit något fel. Blossa skickade inte ut sms och inte butiken heller så alla beställda flaskor som inte hade blivit hämtade i början av oktober var nu sålda. Glöggen var slut i sortimentet och dom visste inte om dom skulle få in flera flaskor. Gr igen. Förr om åren gjorde vi alltid egen glögg. Vi brukade ha glöggfest med grannarna men dom flesta av grannarna är utflyttade. Sen har alla så mycket att göra att det är svårt att få ihop ett datum som alla kan. Så glöggen vi gjorde gick inte åt. Vi har inte gjort glögg på flera år men har fortfarande x antal liter stående i matkällaren. Så i år tänkte jag börja med att köpa en flaska årgångsglögg och lyxa med bara maken och jag. Jag har också ägnat mig åt clementinkross. Vi hade en massa clementiner som började se lite vessna ut. Jag tog fram saftpressen och pressade färsk clementinjuice. Så gott. Men så jobbigt att skala alla clementinerna innan. Tänk vilken tid det skulle ha tagit att äta alla dom.
När L hade sitt spök-kalas var det inga presenter som gällde. Hon fyller i mars och har sitt vanliga kalas då. En av killarna i klassen hade med sig en present ändå. Marsipangrönsaker som hans mamma köpt. Det fick mig att falla tillbaka i glömskan. Min pappa är en gottegris, han gillar marsipan och udda presenter. Ett par gånger vid jul och födelsedag fick han hemgjorda marsipangubbar. Det fanns färdiga satser att köpa på Panduro då. Marsipanen var färgad men man fick rulla och sätta ihop den själv enligt beskrivningar. En pingvin kommer jag ihåg att han fick. Till jul brukar vi göra marsipantomtar och är rätt bra på det om jag får säga det själv. Det är min blogg så det får jag ju. Ett år försökte jag göra golfbollar i marsipan till pappsen. Han gillar golf också. Men dom såg ut som stora marsipanklumpar. Han fick dom inte. Nu ska jag leta reda på kurser eller beskrivningar på marsipangubbar och sen ska här tillverkas marsipan till hela tjocka släkten. Tyvärr brukar dom flesta marsipankurser ha två fel. Ett dom brukar bara vara vid jul och då inriktade på tomtar och grisar (som jag alltså redan tycker att jag kan göra). Två dom finns inte i våran stad utan i städer massor av mil härifrån.
På posten kom det örhängen från Pilgrim för att jag har lagt till Jewel.se på min länklista.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...