fredag 19 november 2010

Groddar, skott, fotsvett och småflugor

Äppelcidervinägern som står i köket är silad sedan länge. Nu ska den sluta lukta alkohol och det ska bli en geleklump av den. Enligt tidsanvisningarna så skulle den vara klar idag. Vilket den inte är. Eller så är den det? Jag vet inte?? Det finns inte minsta geleklump i den. Men den luktar inte alkohol längre, den luktar fotsvett. Den har dessutom gett oss en massa nya husdjur. Massor massor med småflugor. Jag ställer ut fällor och några drunknar men det finns fortfarande massor kvar. Småflugssmälla = 1 dl vatten, 0,5 dl äppelcidervinäger, 2 droppar diskmedel. Ett annat husdjur som jag inte heller vill ha är löss. Som går i L:s klass just nu.
Något annat som också drar till sig massor av småflugor är mina skott. Jag fattar fortfarande inte vad jag gör för fel! Förut växte dom så det knakade, nu blir det max 10 skott. Jag som till och med har speciella groddtråg.Vilket är helt onödigt för man kan skotta i vad som helst. Underbaraclara skottar i pajformer. Hennes skott växer som mina gjorde förut. Bilden har jag lånat av underbaraclara.Jag får vara glad att groddhinken fungerar som den ska i alla fall. Där växer groddarna så det knakar. Fast jag ska villigt erkänna att solrosskott är mycket godare än alfalfagroddar.En oväntat utgift gjorde att dom sparade pengarna till duschvärmeväxlaren försvann. Alltså måste jag rensa ut och sälja fler saker på Tradera, Blocket och i den lokala tidningen. Förra omgången la jag ut 10 saker till försäljning vara vecka. Efter att ha rensat rätt rejält då vet jag inte om jag kommer upp i 10 saker/vecka igen. Men jag har gått ut lite löst med en annons i den lokala tidningen till nästa vecka. Fast solskydden är 4 stycken så det blev 9 saker i alla fall. Jag har även lagt ut en efterlysning på Facebook bytessidan efter en frys, bokhyllor och mörkbruna skrivbord. Jag har en idé igen. Uppföljning kommer. Jag har en massa indiska produkter att prova genom Buzzador. Så för att lyxa till mitt i veckan lite så lagade jag indiskt igår. Jag som alltid går efter principen man tager vad man haver använde kycklingfilè som var kvar sen vi hade friteringskväll. Kycklinghatarna fick qournfileèr som alltid finns i frysen. Det skulle egentligen vara kycklingklubbor. Det var supergott. Helt klart en ny favorit. Kanske en konkurent till fredagstacon? Nu är jag samtidigt lite splittrad eftersom jag vill göra så mycket som möjligt själv. Det är bara halvfabrikat, men det får jag väl stå ut med. Hur jag gjorde finns här. Jag hade raitamix och naanbröd att prova förutom tandori spice mixen. Jag ska kolla runt om man kan göra raita och naanbröd själv. Eventuellt också tandorimixen. Vi gör ju egen tacokrydda så helt omöjligt ska det väl inte vara. Jag gillar att det blir billigare, att man vet precis vad det är i och att det inte blir en massa förpackningar. Just nu kokar jag ny grönsaksbuljong. Recept finns här. Idag har jag i Libbsticka med som jag fick av grannen. Imorgon tänkte jag att vi ska lyxa till det med räkor. Jag funderar på om jag ska koka skalen till en fiskbuljong. Nästa gång vi äter kyckling funderar jag på om jag ska koka benen till köttbuljong. Men jag känner mig överaktiv när jag tänker så. Idag använder jag grönsaksbuljong till allt.
På posten kom det en blickande golfboll, en mugg som isarna smälter på när man har i varm dryck och en julgransprydnad av ett kretskort. Jag ska prova grejerna för Coolstuff och blogga om vad jag tycker om dom. Så endera dagen kommer ett reklaminslag. Sen kom det ett cerat för att jag har blivit medlem i Livinggreen.

3 kommentarer:

Lit de Parade sa...

Groddning är verkligen ett billigt och nyttigt nöje:-)

Erika sa...

Ge inte upp! Läste ditt motto. Tror du kan få inspiration från en annan blogg jag just läste: http://monsterbloggen.webblogg.se/

Mor Grön sa...

Jag brukar göra buljong av räkskalen, såå mycket godare än köpebuljong!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...