fredag 26 november 2010

Inredningsdesign

Jag var så nyfiken att jag var tvungen att gå in på Medborgarskolans hemsida och titta efter min kurs. Jag var lite osäker på vilket ämnesområde den skulle stå under så jag sökte på simple living. Den står under Hem och trädgård - inredningsdesign!!! Inredningsdesign?? Inte direkt det ämnesområdet jag förknippar simple living med. Det känns helt fel. Jag är ingen inredningsdesigner! Men under vilket ämnesområde ska simple living vara under då? Ingen aning. Kropp och själ kanske? Eller samhälle och ekonomi? Vad tycker ni kära läsare? Eftersom katalogen troligtvis redan är tryckt eftersom alla information redan finns på hemsidan så går det säkert inte att ändra på men kul att höra vad ni tycker i alla fall. Här är kursinformationen:

Simple living - leva enkeltLev enkelt - Simple living

Låt det viktiga i ditt liv realiseras! Lär dig att förändra och förenkla ditt liv så att du kan fokusera på det som betyder mest. Vad ger dig energikickar? Vad gör dig glad? Vad är viktigt för dig? Välj bort tidstjuvar, energislukare och negativ stress.

INNEHÅLL
Här får du reda på lite grunder för att leva lite enklare. Upprensning, nogpunkten inom pengar och tid. Mycket frågor att ställa sig själv.

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper behövs.

KURSLEDARE
XX, jag försöker att leva som jag lär.

BRA ATT VETA Ta med anteckningsbok och penna. Lättare fika ingår

Den blev jag nöjd över i alla fall. Men inredningsdesign? Då kanske ingen hittar kursen? Eller så kanske det bara kommer en massa som tror det är inredning och Feng shui?
Köksradion är den som blir elmätt nu. Den är inte färdig än och fast jag har haft den avstängd hela dygnet har den dragit en hel del. Jag brukar ha radion på hela dagarna nästan men jag kommer inte att mäta skillnaden mellan av och på på radion. Mireille kommenterade att frys,kyl och spis kan dra en massa el om dom är lite äldre. Även micro, elelement, tvspel och laddare. Våra vitvaror är inte så gamla. Den äldsta är högst 5 år. Kyl och frys är energiklass A. Vi har en gammal frysbox i källaren den ska jag mäta och mikron. Laddare sitter bara i när vi laddar så det är inget som drar ström jämt. S har ett värmeelement på sitt rum det ska jag också mäta. Så fort maken har kopplat om sladdarna.

2 kommentarer:

Bli rik i ditt liv/Ann sa...

Kropp och själ låter väl bättre, annars kanske man förväntar sig att få lära sig mer om Feng Shui. Allt gott!/Ann

Anonym sa...

Jag skulle nog egentligen tycka att den hör hemma bland ekonomi och samhälle.Men kanske är det andra kurser i tex aktiekunskap och politik som ligger under den rubriken och de som intresserar sig för sånt är nog inte intresserad av en kurs i simple living (tror jag). Alltså kanske kropp/själ är bättre?

Sofia

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...